Yrittäjyys vei mukanaan
"Yrittäjä on minun ensimmäinen ja viimeinen ammatti”, kertoo Göransin omistaja Dritan Mullaj. Vuonna 1993 Suomeen saapuneelle ravintoloitsijalle on kertynyt jo 25 vuoden kokemus yrittäjyydestä. Ravintola-alan lisäksi myös tukkutoiminta ja baaribisnes ovat tulleet tutuiksi.
Yrittäjän arki on kiireistä. Päivät venyvät ja kaikki liikenevä aika kuluu ravintolan pyörittämiseen. Kun päivän päätteeksi saa ovet kiinni, ei varmasti kellään ole ensimmäisenä mielessä vakuutusasioihin perehtyminen tai muut paperityöt. Asiantunteva vakuutuskumppani onkin arvokas apu.
”Hyvin on Turvan ja vakuutusasiantuntijoiden kanssa asiat sujuneet”, Mullaj arvioi. Ravintolan vakuutukset ovat olleet Turvassa jo useamman vuoden. Turvan asiantuntijat ovat puhelimen päässä valmiina vastaamaan kinkkisiin kysymyksiin.
Yrityksen vakuuttaminen lähtee aina tilanteen ja tarpeiden kartoittamisesta
Palo-, murto-, oikeusturva- ja vastuuvakuutukset. Toiminnan keskeytyminen, oikeusturva, yrittäjän eläkevakuutus, lakisääteinen tapaturmavakuutus ja yrittäjän henkilökohtaiset vakuutukset.
Ei ihme, jos yritystään ensimmäisiä kertoja vakuuttaessa on pää pyörällä. Turvan yritysmyyntipäällikkö Antti Tarhio korostaa kokonaistilanteen kartoittamisen tärkeyttä, jotta vakuutuspaketti saadaan juuri kyseiselle yrittäjälle sopivaksi.
”Meillä kaikki lähtee aina asiakkaan tarpeista, joihin etsitään sopivia ratkaisuja, turhaa ei myydä”, Tarhio korostaa.
Mullaj arvostaa erityisesti yksilöllistä palvelua. Asiakaspalveluun soittamisen lisäksi asioita pääsee helposti hoitamaan myös Turvan toimistolla.
”Monessa paikassa lyödään luuri käteen ja sanotaan, että ratkaise itse oma ongelmasi”, Mullaj harmittelee. ”Jos kielitaidossa on vielä puutteita tai sanasto on vierasta, verkossa asioiminen on todella vaikeaa”, hän kuvaa lähipiirissään havaitsemiaan vaikeuksia.
Vakuutukset ovat yritykselle merkittävä menoerä. On tärkeää tietää, mistä maksaa ja saada rahoilleen myös vastinetta. Mullaj vertaa vakuutuksiin käytettyjä rahoja siihen, että pistäisi siemeniä maahan itämään. Heti ei tapahdu mitään, mutta pitkällä aikavälillä ehdottomasti kannattavaa.
”Joku saattaa vakuutuksen ottaessaan toivoa, että tulisipa vahinko. Minusta se on ihan hulluutta. Itse toivon, ettei ikinä tulisi mitään vahinkoa.”
Yritysmyyntipäällikkö Tarhio on huolissaan yrittäjien eläketurvasta. Minimitasolle jäänyttä eläkemaksua kannattaa mahdollisuuksien mukaan nostaa tuloja vastaavalle tasolle.
”Liian monet yrittäjät maksavat liian pientä yrittäjän eläkemaksua. Se takaa sekä sosiaaliturvan että eläkkeen. Jos jotain odottamatonta sattuu, pudotus tuloissa on hyvin suuri monille heistä, jotka maksavat liian pientä eläkemaksua.”
”Yrittäjälle tärkeintä on yhteisö”
Entä millaisia vinkkejä kokenut yrittäjä haluaa antaa yrittämisen vasta aloittaneille tai sitä harkitseville?
”Kaikista tärkeintä on olla ihmisiksi, erityisesti omassa yritysnaapurustossa. Huono sana leviää nopeasti niin yrittäjien kuin asiakkaiden keskuudessa. Yhteisön kunnioitus ei tule sormia napsauttamalla vaan se pitää ansaita yhteistyöllä ja ystävällisyydellä. Pitää olla lojaaliutta”, Mullaj linjaa.
”Niin ja sijainti on tietysti äärimmäisen tärkeä asia myöskin.”
Samoilla arvoilla Mullaj pyörittää myös omaa yritystään. Aloittaessaan pizzeriansa nykyisellä paikalla, oli naapurikiinteistön yrittäjä ollut huolissaan jatkuvasta pizzan tuoksusta omissa tiloissaan.
”Lupasin heille, että jos täältä tulee yksikin paha haju, niin tämä pizzeria lähtee tästä. Ihmettelivät, miten voin tuollaista luvata”, Mullaj naurahtaa.
Ja lupauksensa hän piti. Remontti tehtiin huolella ja ilmanvaihto on nyt viimeisen päälle kunnossa. Naapurissa ei ole tarvinnut nuuhkia pizzan tuoksua.
”Nyt naapurit lähettävät meille koko ajan asiakkaita”, Mullaj iloitsee.
”Hyvä kääntyy hyväksi”, Tarhio tiivistää.