Onhan meillä Avainlippu?
Kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen on monella tapaa vastuullinen valinta. Kotimaisuuden tunnistaa Suomalaisen Työn Liiton (STL) myöntämästä Avainlippu-merkistä: yli 50-vuotias sinivalkoinen tunnus kertoo, että tuote tai palvelu on ehtaa suomalaista alkuperää.
Avainlippu on tärkeä
STL:n tutkimuksen mukaan korona-aika on yhdenmukaistanut suomalaisten näkemyksiä suomalaisten tuotteiden tai palveluiden ostamisen tärkeydestä, sillä jopa kolme neljästä (77%) suomalaisesta pitää tärkeänä, että suomalaisia kehotettaisiin nyt ostamaan tuotteita ja palveluita, jotka työllistävät suomalaisia.
STL:n teettämän tutkimuksen mukaan 71 % Avainlipun tuntevista suomalaisista kokee, että merkki vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä. Sillä päätöksellä on vaikutusta. Avainlipulla merkittyjä suomalaisia tuotteita ja palveluita ostamalla luodaan lisää hyvinvointia Suomeen. Se luo työpaikkoja ja vaurautta suomalaisille. Myös tuotteen tuotantoketjun jäljitettävyys ja läpinäkyvyys ovat usein paremmalla tolalla kuin esimerkiksi halpatyövoimamaassa valmistetuissa tuotteissa.
Suomalaisen Työn Liitto arvioi, että jos jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa lisää kuukaudessa suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin, se toisi vuositasolla Suomeen 10 000 työpaikkaa.
Suomalaiset arvostavat tuotteen kotimaisuutta: peräti kolme neljästä on valmis maksamaan enemmän palvelusta tai tuotteesta, joka on valmistettu Suomessa. He saavat myös rahalleen vastinetta. Tutkimusten mukaan merkki kuvastaa suomalaisille muun muassa luotettavuutta, vastuullisuutta, laatua ja rehtiyttä.
Suomalaista vakuuttamista
Avainlippu koristaa myös Turvan tuotteita. Turva on kotimaisessa omistuksessa, ja sen kaikki toimipaikat sijaitsevat Suomessa. Kun asiakas hankkii
Kun teet ostopäätöstä, muista siis aina tarkistaa, onhan siinä Avainlippu?
Avainlipusta ja Suomalaisen Työn Liiton toiminnasta