Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Näet verkon kautta ilmoittamasi vahingot verkkopalvelussamme Korvaus- ja vahinkoasiat -sivulla. Kirjaudu verkkopalveluun.

Löydät korvauspäätöksen verkkopalvelustasi vahingon tiedoista Korvaus- ja vahinkoasiat –osiosta. Riippuen vakuutuksesta korvauspäätös voidaan lähettää myös verkkoviestillä tai postilla.

Jos olet jo tehnyt vahinkoilmoituksen ja haluat lisätä siihen uusia kuluja, valitse verkkopalvelussa Korvaus- ja vahinkoasiat -> Hae korvausta -> valitse, mistä vahingosta on kyse ja lomakkeella voit valita, että kyse on jo ilmoitetusta vahingosta.

Tositteita ei tarvitse toimittaa, jos niitä ei erikseen pyydetä käsittelyymme.

Jos haluat valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vakuutus- tai korvausasioitasi Turvan kanssa, sinun pitää antaa hänelle valtakirja. Katso lisää valtakirjasta tästä.


Kun teet vahinkoilmoituksen, ethän liitä mukaan kuitteja tai tapahtumaan liittyviä asiakirjoja. Säilytä ne kuitenkin itselläsi. Jos tarvitsemme niitä, otamme sinuun yhteyttä.

Ajoneuvoille sattuneista vaurioista saamme kuvat vauriotarkastuksessa, joten niitä ei myöskään tarvitse lähettää meille. Ohjaamme sinut oikeaan paikkaan vauriotarkastukseen, kun olet tehnyt vahinkoilmoituksen.

Jos sinulla on lisätietopyyntö

Löydät ohjeet liitteiden toimittamiseen täältä.


Kun vahinko sattuu, voit tehdä vahinkoilmoituksen ja hakea korvausta sinulle aiheutuneista kustannuksista samalla lomakkeella. Vahinkoilmoituksen voit tehdä, vaikka kuluja ei olisi tapaukseen liittyen vielä syntynyt. Kulujen aiheutuessa voit liittää kustannukset jo ilmoitettuun vahinkotapahtumaan tekemällä korvaushakemuksen.

Korvaushakemuksen voit tehdä Turvan verkkopalvelussa Korvaus- ja vahinkoasiat -osiossa painamalla Hae korvausta -painiketta. Kun kyse on jatkokuluista, voit valita hakemuksella, että kulut liittyvät aiempaan ilmoitettuun vahinkoon. Tällöin lomakkeelle tulee täyttää ainoastaan tiedot kustannuksista.

Vakuutukset


Liikennekäytöstäpoiston tai liikennekäyttöönoton voit tehdä helposti verkossa Traficomin sivuilla. Tieto muutoksesta välittyy Traficomista Turvaan automaattisesti. Liikennekäyttöönotto ja -poisto onnistuu myös katsastusasemalla tai palvelutoimistollamme. Puhelimitse muutosta ei ole mahdollista tehdä.

Liikennekäytöstäpoisto ei päätä vakuutuksia. Ne tulee erikseen irtisanoa kirjallisesti, mikäli sinulla ei jatkossa ole tarvetta vakuutukselle. Voit irtisanoa vakuutuksen verkkopalvelussamme. Lue lisää ajoneuvon liikennekäytöstäpoistosta.


Luo sähköinen varmenne ajoneuvollesi Traficom.fi-sivulla. Varmenne on voimassa 14 vuorokautta.

Tee ajoneuvosta kauppakirja sekä myyjälle että ostajalle. Voit käyttää Traficomin asiointipalvelusta löytyvää kauppakirjaa/luovutuskirjaa (laita hakuun kauppakirja). Jos tunnistaudut Traficomin Oma asiointi –palveluun, voit tulostaa sieltä esitäytetyn luovutuskirjan.

Kun ajoneuvo on luovutettu uudelle omistajalle, tee luovutusilmoitus verkkopalvelussamme tai Traficom.fi-sivulla. Luovutusilmoitus lukitsee luovutuspäivän ja ajoneuvoveron perinnän. Luovutusilmoituksen tehtyäsi myös vakuutukset päättyvät automaattisesti Traficomin tietojen perusteella muutaman arkipäivän kuluessa.



Sinun ei tarvitse ostaa uutta kotivakuutusta. Tarvitsemme sinulta kuitenkin uuden asuntosi tiedot kotivakuutuksen muutosta varten. Ilmoita meille tiedot uudesta asunnostasi verkkopalvelussamme. Kun olemme vastaanottaneet ilmoituksesi, olemme sinuun yhteydessä ja vahvistamme vakuutusturvasi muutoksen. Jos uuden asuntosi vakuutus on kalliimpi kuin vanhassa asunnossasi, lähetämme sinulle lisälaskun.

Jos et tarvitse uuteen kotiisi kotivakuutusta, niin muistathan irtisanoa kotivakuutuksesi kirjallisesti. Voit tehdä irtisanomisen verkkopalvelussamme. Vakuutus ei pääty automaattisesti muuttoon.

Irtaimistosi on vakuutettu sekä Suomessa muuttokuljetuksen aikana että molemmissa asunnoissa kaksi kuukautta.


Terveysvakuutus muodostuu eri turvista, joista voit koota tarpeisiisi sopivan vakuutuksen. Tapaturman hoitoturva, sairauden hoitoturva ja matkavakuutus ovat kaikki terveysvakuutuksen osia. Terveysvakuutuksesi voi pitää sisällään yhden tai useamman näistä turvista


Voit tarkastella vakuutuksiasi TaskuTurva-mobiilisovelluksessamme ja verkkopalvelussamme.

Laskut

Näet avoimet vakuutusmaksusi Turvan verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa kohdasta laskut. Jos sinulla on kysyttävää laskuistasi ota meihin yhteyttä laittamalla viestiä verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa.

Maksun kirjautumisessa Turvaan kestää muutaman pankkipäivän verran, minkä vuoksi laskusi voi näkyä avoimena verkkopalvelussasi.

Jos maksoit laskun vahingossa kahteen kertaan, palautamme ylimääräisen maksusuorituksen tilillesi kahden viikon kuluttua. Tarkista vielä Turvan verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa, että siellä on oikea tilinumerosi. Jos sinulla on erääntyneitä maksamattomia laskuja Turvaan, voimme käyttää ylimääräisen suorituksen näihin laskuihin. Joissain tilanteissa ylimääräinen suorituksesi on mahdollista hyvittää tulevissa laskuissa. Kysy lisää lähettämällä meille viestiä verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa.


Jos maksoit laskun väärällä viitteellä tai viitenumero puuttuu, lähetä meille verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa viestiä, jossa kerrot maksamasi laskun summan, maksupäivän, maksajan nimen ja virheellisen viitenumeron. Voit liittää viestiin mukaan myös tositteen tekemästäsi maksusta. Näin voimme ohjata maksun oikealle laskulle.

Usein uudelle ajoneuvolle tehdään vakuutukset heti ostotilanteessa, jotta vakuutusturva on heti voimassa. Saat uudesta vakuutuksesta pian myös vakuutuskirjan ja laskun. Kun vanhan autosi ostanut henkilö tai autoliike rekisteröi sen nimiinsä, saamme tiedon siitä Traficomilta ja sinun ottamasi vakuutus vanhaan autoon päättyy. Sinun ei tarvitse erikseen irtisanoa vakuutusta. Hyvitämme sinulle mahdollisen ylimääräisen vakuutusmaksun kahden viikon kuluttua. Tarkista Turvan verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa, että meillä on oikea tilinumerosi.

Jäikö jokin asia laskussasi vielä askarruttamaan? Katso täältä lisää laskutukseen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä.

Vahinkoasiat


Kun teet vahinkoilmoituksen, ethän liitä mukaan kuitteja tai tapahtumaan liittyviä asiakirjoja. Säilytä ne kuitenkin itselläsi. Jos tarvitsemme niitä, otamme sinuun yhteyttä.

Ajoneuvoille sattuneista vaurioista saamme kuvat vauriotarkastuksessa, joten niitä ei myöskään tarvitse lähettää meille. Ohjaamme sinut oikeaan paikkaan vauriotarkastukseen, kun olet tehnyt vahinkoilmoituksen.

Kun kaskoosi sisältyy lasivakuutus, lasivahingot hoituvat näppärästi yhteistyökorjaamoillamme Autoklinikalla, Carglassilla, InCarilla tai Pilkingtonilla. Vahinkoilmoitusta ei siis tarvita. Lue lisää lasin korjaamisesta tai vaihtamisesta.

Todistukset ja muut asiat


Jos haluat valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vakuutus- tai korvausasioitasi Turvan kanssa, sinun pitää antaa hänelle valtakirja. Valtakirjaa tarvitaan, koska laissa määrätään vakuutussalaisuudesta. Tee valtuutus verkkopalvelussamme.


Kun sinulla on matkavakuutus tai ammattiliittosi on vakuuttanut sinut matkavakuutuksella, reissujasi turvaava matkavakuutuskortti löytyy TaskuTurvasta ja verkkopalvelusta. Löydät TaskuTurvasta myös luotettavan lääkärin yhteystiedot matkalla sekä suomenkielisen SOS-hätäpalvelun numeron, joka auttaa ulkomaan matkoilla hätätilanteissa.


Voit tilata vihreän kortin ulkomaan automatkoja varten verkosta. Tilaa vihreä kortti viimeistään viikkoa ennen lähtöpäivää, jotta ehdit varmasti saada sen ennen matkaasi.
Tilaa vihreä kortti


Oletko muuttamassa tai muuttanut? Katso ohjeet osoitteenmuutokseen täältä.


Suosittelemme asiakkaillemme sähköistä aisaparia: paperiton palvelu + e-lasku. Tällä yhdistelmällä vakuutuspaperisi ovat tallessa Turvan verkkopalvelussa ja laskut menevät suoraan omaan verkkopankkiisi hyväksyttäväksi. Lue lisää paperittomasta palvelusta.

Todistus edellyttää, että vakuutukseen sisältyy vastuuvakuutus. Vuokranantajalle toimitettava todistus löytyy verkkopalvelusta Vakuutukset-välilehdeltä vakuutuksen tarkemmista tiedoista: Todistus vuokranantajalle/Lataa voimassaolotodistus.

Urheiluseuralle toimitettava todistus löytyy verkkopalvelusta Vakuutukset-välilehdeltä vakuutuksen tarkemmista tiedoista: Todistus urheiluseuralle / Lataa voimassaolotodistus.

Usein kysyttyä verkkopalvelusta

  1. Kirjaudu sisään verkkopalveluun oman pankkisi verkkopankkitunnuksilla.
  2. Onnistuneen kirjautumisen jälkeen sinun tulee hyväksyä verkkopalvelun käyttöehdot.
  3. Ota käyttöösi paperiton palvelu. Se säästää sinut turhalta paperinpyörittelyltä, sillä kaikki vakuutuskirjasi ja vakuutuslaskusi saapuvat jatkossa ilmoitussähköpostin kera Turvan verkkopalveluun.

Voit ilmoittaa matka- ja tapaturmavahingosta kätevästi verkkopalvelussamme.
  1. Kirjaudu verkkopalveluun
  2. Valitse ylävalikosta Vahinko- ja korvausasiat
  3. Paina Hae korvausta
  4. Huom! Valitse kohdassa Mitä vahinkosi koskee? -> Liittojäsenen vahinkoa


Tarkista, että nettiselaimesi on päivitetty uusimpaan versioon. Katso ohjeet selaimen päivittämiseen tästä.

Laskut löytyvät verkkopalvelun ylävalikosta kohdasta Laskut. Jos käytät verkkopalvelua kännykällä, klikkaa valikko ensin auki oikeasta yläkulmasta.

Verkkopalvelu toimii parhaiten näiden selainten uusimmilla versioilla: Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari tai Microsoft Edge.