Usein kysyttyjä kysymyksiä
Tositteita ei tarvitse toimittaa, jos niitä ei erikseen pyydetä käsittelyymme.
Kun teet vahinkoilmoituksen, ethän liitä mukaan kuitteja tai tapahtumaan liittyviä asiakirjoja. Säilytä ne kuitenkin itselläsi. Jos tarvitsemme niitä, otamme sinuun yhteyttä.
Ajoneuvoille sattuneista vaurioista saamme kuvat vauriotarkastuksessa, joten niitä ei myöskään tarvitse lähettää meille. Ohjaamme sinut oikeaan paikkaan vauriotarkastukseen, kun olet tehnyt vahinkoilmoituksen.
Jos sinulla on lisätietopyyntö
Kun vahinko sattuu, voit tehdä vahinkoilmoituksen ja hakea korvausta sinulle aiheutuneista kustannuksista samalla lomakkeella. Vahinkoilmoituksen voit tehdä, vaikka kuluja ei olisi tapaukseen liittyen vielä syntynyt. Kulujen aiheutuessa voit liittää kustannukset jo ilmoitettuun vahinkotapahtumaan tekemällä korvaushakemuksen.
Korvaushakemuksen voit tehdä Turvan verkkopalvelussa Korvaus- ja vahinkoasiat -osiossa painamalla Hae korvausta -painiketta. Kun kyse on jatkokuluista, voit valita hakemuksella, että kulut liittyvät aiempaan ilmoitettuun vahinkoon. Tällöin lomakkeelle tulee täyttää ainoastaan tiedot kustannuksista.
Vakuutukset
Liikennekäytöstäpoiston tai liikennekäyttöönoton voit tehdä helposti verkossa Traficomin sivuilla. Tieto muutoksesta välittyy Traficomista Turvaan automaattisesti. Liikennekäyttöönotto ja -poisto onnistuu myös katsastusasemalla tai palvelutoimistollamme. Puhelimitse muutosta ei ole mahdollista tehdä.
Liikennekäytöstäpoisto ei päätä vakuutuksia. Ne tulee erikseen irtisanoa kirjallisesti, mikäli sinulla ei jatkossa ole tarvetta vakuutukselle. Voit irtisanoa vakuutuksen verkkopalvelussamme. Lue lisää ajoneuvon liikennekäytöstäpoistosta.
Luo sähköinen varmenne ajoneuvollesi Traficom.fi-sivulla. Varmenne on voimassa 14 vuorokautta.
Tee ajoneuvosta kauppakirja sekä myyjälle että ostajalle. Voit käyttää Traficomin asiointipalvelusta löytyvää kauppakirjaa/luovutuskirjaa (laita hakuun kauppakirja). Jos tunnistaudut Traficomin Oma asiointi –palveluun, voit tulostaa sieltä esitäytetyn luovutuskirjan.
Kun ajoneuvo on luovutettu uudelle omistajalle, tee luovutusilmoitus verkkopalvelussamme tai Traficom.fi-sivulla. Luovutusilmoitus lukitsee luovutuspäivän ja ajoneuvoveron perinnän. Luovutusilmoituksen tehtyäsi myös vakuutukset päättyvät automaattisesti Traficomin tietojen perusteella muutaman arkipäivän kuluessa.
Sinun ei tarvitse ostaa uutta kotivakuutusta. Tarvitsemme sinulta kuitenkin uuden asuntosi tiedot kotivakuutuksen muutosta varten. Ilmoita meille tiedot uudesta asunnostasi verkkopalvelussamme. Kun olemme vastaanottaneet ilmoituksesi, olemme sinuun yhteydessä ja vahvistamme vakuutusturvasi muutoksen. Jos uuden asuntosi vakuutus on kalliimpi kuin vanhassa asunnossasi, lähetämme sinulle lisälaskun.
Jos et tarvitse uuteen kotiisi kotivakuutusta, niin muistathan irtisanoa kotivakuutuksesi kirjallisesti. Voit tehdä irtisanomisen verkkopalvelussamme. Vakuutus ei pääty automaattisesti muuttoon.
Irtaimistosi on vakuutettu sekä Suomessa muuttokuljetuksen aikana että molemmissa asunnoissa kaksi kuukautta.
Laskut
Jos maksoit laskun väärällä viitteellä tai viitenumero puuttuu, lähetä meille verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa viestiä, jossa kerrot maksamasi laskun summan, maksupäivän, maksajan nimen ja virheellisen viitenumeron. Voit liittää viestiin mukaan myös tositteen tekemästäsi maksusta. Näin voimme ohjata maksun oikealle laskulle.
Vahinkoasiat
Ajoneuvoille sattuneista vaurioista saamme kuvat vauriotarkastuksessa, joten niitä ei myöskään tarvitse lähettää meille. Ohjaamme sinut oikeaan paikkaan vauriotarkastukseen, kun olet tehnyt vahinkoilmoituksen.
Todistukset ja muut asiat
Jos haluat valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vakuutus- tai korvausasioitasi Turvan kanssa, sinun pitää antaa hänelle valtakirja. Valtakirjaa tarvitaan, koska laissa määrätään vakuutussalaisuudesta. Tee valtuutus verkkopalvelussamme.
Kun sinulla on matkavakuutus tai ammattiliittosi on vakuuttanut sinut matkavakuutuksella, reissujasi turvaava matkavakuutuskortti löytyy TaskuTurvasta ja verkkopalvelusta. Löydät TaskuTurvasta myös luotettavan lääkärin yhteystiedot matkalla sekä suomenkielisen SOS-hätäpalvelun numeron, joka auttaa ulkomaan matkoilla hätätilanteissa.
Voit tilata vihreän kortin ulkomaan automatkoja varten verkosta. Tilaa vihreä kortti viimeistään viikkoa ennen lähtöpäivää, jotta ehdit varmasti saada sen ennen matkaasi.
Tilaa vihreä kortti
Oletko muuttamassa tai muuttanut? Katso ohjeet osoitteenmuutokseen täältä.
Suosittelemme asiakkaillemme sähköistä aisaparia: paperiton palvelu + e-lasku. Tällä yhdistelmällä vakuutuspaperisi ovat tallessa Turvan verkkopalvelussa ja laskut menevät suoraan omaan verkkopankkiisi hyväksyttäväksi. Lue lisää paperittomasta palvelusta.
Usein kysyttyä verkkopalvelusta
- Kirjaudu sisään verkkopalveluun oman pankkisi verkkopankkitunnuksilla.
- Onnistuneen kirjautumisen jälkeen sinun tulee hyväksyä verkkopalvelun käyttöehdot.
- Ota käyttöösi paperiton palvelu. Se säästää sinut turhalta paperinpyörittelyltä, sillä kaikki vakuutuskirjasi ja vakuutuslaskusi saapuvat jatkossa ilmoitussähköpostin kera Turvan verkkopalveluun.
- Kirjaudu verkkopalveluun
- Valitse ylävalikosta Vahinko- ja korvausasiat
- Paina Hae korvausta
- Huom! Valitse kohdassa Mitä vahinkosi koskee? -> Liittojäsenen vahinkoa
Ongelmatilanteet
Törmäsitkö ongelmaan verkossa? Löydät yleisimmät ongelmatilanteet ja niiden ratkaisut helposti.
Liitteiden toimittaminen
Katso ohjeet liitteiden toimittamiseen. Lähetäthän lisäselvitykset kuitenkin vain pyydettäessä.