Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
FI
VakuutuksetAmmattiliiton jäsenelleAsiakasedutAsiakkaalle
Ilmoita vahingostaOta yhteyttäUsein kysyttyäLaskutusasiatAsioi digissäOmat vakuutukset
EtusivuVakuutuksetAjoneuvotAutoMoottoripyöräMopo tai skootteriMatkailuautoAsuntovaunuPeräkärryLiikennevakuutusMuut ajoneuvotKevyt sähköajoneuvoNäytä kaikki ajoneuvovakuutuksetKotiTerveysVauvavakuutusTapaturmavakuutusSairauskuluvakuutusLapsivakuutusUrheiluvakuutusTalkoovakuutusNäytä kaikki terveysvakuutuksetMatkaHenkiLemmikkiKoiravakuutusKissavakuutusKatso kaikki lemmikkivakuutuksetVeneMetsäAmmattiliiton jäsenelleAsiakasedutEdut ja kampanjatKaveri TurvaanArvontaAsiakkaalleIlmoita vahingostaOta yhteyttäUsein kysyttyäLaskutusasiatAsioi digissäOmat vakuutuksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
VakuutuksetAmmattiliiton jäsenelleAsiakasedutAsiakkaalle
Usein kysyttyäIlmoita vahingostaOta yhteyttäUsein kysyttyäLaskutusasiatAsioi digissäOmat vakuutukset
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Vahinko- ja korvausasiat
Näet verkon kautta ilmoittamasi vahingot verkkopalvelussamme Korvaus- ja vahinkoasiat -sivulla. Kirjaudu verkkopalveluun
Mietityttääkö, missä vaiheessa vahinkoilmoituksesi käsittely on? Katso ajantasaiset tiedot vahinkojen käsittelyajoista.
Löydät korvauspäätöksen verkkopalvelustasi vahingon tiedoista Korvaus- ja vahinkoasiat –osiosta. Riippuen vakuutuksesta korvauspäätös voidaan lähettää myös verkkoviestillä tai postilla.
Jos olet jo tehnyt vahinkoilmoituksen ja haluat lisätä siihen uusia kuluja, valitse verkkopalvelussa Korvaus- ja vahinkoasiat -> Hae korvausta -> valitse, minkälaisesta vahingosta on kyse ja lomakkeella voit valita, että kyse on jo ilmoitetusta vahingosta.Tositteita ei tarvitse toimittaa, jos niitä ei erikseen pyydetä käsittelyymme.Kirjaudu verkkopalveluun
Jos haluat valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vakuutus- tai korvausasioitasi Turvan kanssa, sinun pitää antaa hänelle valtakirja. Valtakirjan teet helposti TaskuTurvassa tai verkkopalvelussa Omat tiedot-osiossa.
Oletko tyytymätön saamaasi vakuutus- tai korvauspäätökseen? Löydät ohjeet muutoksenhakuun täältä.
Kun teet vahinkoilmoituksen, älä liitä mukaan kuitteja tai tapahtumaan liittyviä asiakirjoja. Jos tarvitsemme niitä, otamme sinuun yhteyttä. Säilytä kuitit ja muut liitteet itselläsi vuoden ajan. Voit ottaa niistä esimerkiksi kuvan, jolloin ne pysyvät tallessa puhelimessasi tai tietokoneellasi.Ajoneuvoille sattuneista vaurioista saamme kuvat vauriotarkastuksessa, joten niitä ei myöskään tarvitse lähettää meille. Ohjaamme sinut oikeaan paikkaan vauriotarkastukseen, kun olet tehnyt vahinkoilmoituksen.Jos sinulla on lisätietopyyntö, löydät ohjeet liitteiden toimittamiseen täältä.
Kun vahinko sattuu, voit tehdä vahinkoilmoituksen ja hakea korvausta sinulle aiheutuneista kustannuksista samalla lomakkeella. Vahinkoilmoituksen voit tehdä, vaikka kuluja ei olisi tapaukseen liittyen vielä syntynyt. Kulujen aiheutuessa voit liittää kustannukset jo ilmoitettuun vahinkotapahtumaan tekemällä korvaushakemuksen.Korvaushakemuksen voit tehdä Turvan verkkopalvelussa Korvaus- ja vahinkoasiat -osiossa painamalla Hae korvausta -painiketta. Kun kyse on jatkokuluista, voit valita hakemuksella, että kulut liittyvät aiempaan ilmoitettuun vahinkoon. Tällöin lomakkeelle tulee täyttää ainoastaan tiedot kustannuksista.
Mielipiteesi on meille tärkeä. Kerro, miten palvelumme on auttanut sinua. Sujuiko hyvin vai jäitkö kaipaamaan parempaa kokemusta? Tietosuojasi takia älä kirjoita palautteeseen henkilötietojasi. Jos olet Turvan asiakas ja viestisi koskee henkilökohtaisia vakuutus- tai korvausasioitasi, lähetäthän meille viestin TaskuTurvassa tai Turvan verkkopalvelussa.Anna palautetta
Jos joudut kotivakuutuksesta korvattavan vahingon, kuten vuodon tai palon, vuoksi muuttamaan pois vakituisesta asunnostasi korjaustöiden ajaksi, ole yhteydessä Turvaan. Turva korvaa tilapäisestä asumisesta aiheutuneita etukäteen hyväksyttyjä ylimääräisiä kustannuksia jopa 3 000 €/kuukausi enintään vuoden pituiselta ajalta. Korvattavia kustannuksia ovat asumis-, kuljetus- ja varastointikustannukset. Esimerkiksi kerrostaloon suunniteltu putkisaneeraus ei ole vakuutuksesta korvattava syy asumiskelvottomuuteen.
Vakuutukset
Liikennekäytöstäpoiston tai liikennekäyttöönoton voit tehdä helposti verkossa Traficomin sivuilla. Tieto muutoksesta välittyy Traficomista Turvaan automaattisesti. Liikennekäyttöönotto ja -poisto onnistuu myös katsastusasemalla tai palvelutoimistollamme. Puhelimitse muutosta ei ole mahdollista tehdä.Liikennekäytöstäpoisto ei päätä vakuutuksia. Ne tulee erikseen irtisanoa kirjallisesti, mikäli sinulla ei jatkossa ole tarvetta vakuutukselle. Voit irtisanoa vakuutuksen verkkopalvelussamme. Lue lisää ajoneuvon liikennekäytöstäpoistosta.
Luo sähköinen varmenne ajoneuvollesi Traficom.fi-sivulla. Varmenne on voimassa 14 vuorokautta.Tee ajoneuvosta kauppakirja sekä myyjälle että ostajalle. Voit käyttää Traficomin asiointipalvelusta löytyvää kauppakirjaa/luovutuskirjaa (laita hakuun kauppakirja). Jos tunnistaudut Traficomin Oma asiointi –palveluun, voit tulostaa sieltä esitäytetyn luovutuskirjan.Kun ajoneuvo on luovutettu uudelle omistajalle, tee luovutusilmoitus verkkopalvelussamme tai Traficom.fi-sivulla. Luovutusilmoitus lukitsee luovutuspäivän ja ajoneuvoveron perinnän. Luovutusilmoituksen tehtyäsi myös vakuutukset päättyvät automaattisesti Traficomin tietojen perusteella muutaman arkipäivän kuluessa.
Sinun ei tarvitse ostaa uutta kotivakuutusta. Tarvitsemme sinulta kuitenkin uuden asuntosi tiedot kotivakuutuksen muutosta varten. Ilmoita meille tiedot uudesta asunnostasi verkkopalvelussamme. Kun olemme vastaanottaneet ilmoituksesi, olemme sinuun yhteydessä ja vahvistamme vakuutusturvasi muutoksen. Jos uuden asuntosi vakuutus on kalliimpi kuin vanhassa asunnossasi, lähetämme sinulle lisälaskun.Jos et tarvitse uuteen kotiisi kotivakuutusta, niin muistathan irtisanoa kotivakuutuksesi kirjallisesti. Voit tehdä irtisanomisen verkkopalvelussamme. Vakuutus ei pääty automaattisesti muuttoon.Irtaimistosi on vakuutettu sekä Suomessa muuttokuljetuksen aikana että molemmissa asunnoissa kaksi kuukautta.Kirjaudu verkkopalveluun
Terveysvakuutus muodostuu eri turvista, joista voit koota tarpeisiisi sopivan vakuutuksen. Tapaturman hoitoturva, sairauden hoitoturva ja matkavakuutus ovat kaikki terveysvakuutuksen osia. Terveysvakuutuksesi voi pitää sisällään yhden tai useamman näistä turvista. Tutustu tarkemmin terveysvakuutukseen.
Voit tarkastella vakuutuksiasi TaskuTurva-mobiilisovelluksessamme ja verkkopalvelussamme.Lataa TaskuTurvaKirjaudu verkkopalveluun
Jos haluat muuttaa vakuutusturvaasi, voit laittaa meille viestiä TaskuTurvassa tai verkkopalvelussa. Vaihtoehtoisesti voit varata ajan tai tulla poikkeamaan toimistollamme. Katso yhteystiedot ja toimistojen aukioloajat täältä.
Mikäli olet aikeissa irtisanoa Turvan vakuutuksen, olethan ensin yhteydessä asiakaspalveluumme numeroon 01019 5110, jotta voimme kartoittaa tilanteesi ja keskustella siihen liittyvistä vaihtoehdoista.Jos kuitenkin haluat irtisanoa vakuutuksesi, se on aina tehtävä kirjallisesti. Voit lähettää meille verkkopalvelun kautta viestin, jossa irtisanot vakuutuksesi. Kirjaudu Turvan verkkopalveluun ja siirry Viestit > Kirjoita viesti > Asiani koskee >Vakuutusta >Irtisanominen. Verkkopalvelun kautta viestisi kulkee automaattisesti salattuna. Voit myös tulla käymään Turvan toimipaikassa ja allekirjoittaa irtisanomisilmoituksen.
Laskutus
Näet avoimet vakuutusmaksusi Turvan verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa kohdasta laskut. Jos sinulla on kysyttävää laskuistasi ota meihin yhteyttä laittamalla viestiä verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa.Lataa TaskuTurvaKirjaudu verkkopalveluun
Maksun kirjautumisessa Turvaan kestää muutaman pankkipäivän verran, minkä vuoksi laskusi voi näkyä avoimena verkkopalvelussasi.
Löydät avoimet laskusi Turvan verkkopalvelusta tai TaskuTurva-sovelluksesta kohdasta laskut, josta voit tulostaa laskun itsellesi.Kirjaudu verkkopalveluunLataa TaskuTurva
Jos maksoit laskun vahingossa kahteen kertaan, palautamme ylimääräisen maksusuorituksen tilillesi kahden viikon kuluttua. Tarkista vielä Turvan verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa, että siellä on oikea tilinumerosi. Jos sinulla on erääntyneitä maksamattomia laskuja Turvaan, voimme käyttää ylimääräisen suorituksen näihin laskuihin. Joissain tilanteissa ylimääräinen suorituksesi on mahdollista hyvittää tulevissa laskuissa. Kysy lisää lähettämällä meille viestiä verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa.Kirjaudu verkkopalveluunLataa TaskuTurva
Jos maksoit laskun väärällä viitteellä tai viitenumero puuttuu, lähetä meille verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa viestiä, jossa kerrot maksamasi laskun summan, maksupäivän, maksajan nimen ja virheellisen viitenumeron. Voit liittää viestiin mukaan myös tositteen tekemästäsi maksusta. Näin voimme ohjata maksun oikealle laskulle.
Jos irtisanot vakuutuksen, eikä sinulle jää voimaan muita vakuutuksia, palautamme ylimääräisen maksun tilillesi kahden viikon kuluttua. Jos irtisanot vakuutuksen ja sinulle jää voimaan muita vakuutuksia, hyvitämme ylimääräisen maksun mahdollisesti muiden vakuutustesi laskuissa. Ylimääräinen maksu voidaan myös palauttaa tilillesi. Huomioithan, että pienin palautettava summa on 8 euroa. Voit kysyä lisätietoja palautuksista tai hyvityksistä laittamalla viestiä verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa. Tarkistathan samalla, että meillä on oikea tilinumerosi.Kirjaudu verkkopalveluunLataa TaskuTurva
Suosittelemme ottamaan käyttöösi kätevän e-laskun, jolloin saat vakuutuslaskusi suoraan verkkopankkiisi hyväksyttäväksi. Tilaa e-lasku verkkopalvelusta.Jos et vielä ole ottanut e-laskua käyttöösi, ilmoitamme uudesta verkkopalveluun ja TaskuTurva-sovellukseen tulleesta laskusta tekstiviestillä tai sähköpostilla noin kuukausi ennen eräpäivää. Tarkista Turvan verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa, että meillä on oikea sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi. Kirjaudu verkkopalveluunLataa TaskuTurva
Tee e-laskuvaltuutus valitsemalla verkkopankistasi laskuttajaksi Vakuutusyhtiö Turva (laskun aihe: vakuutusmaksut/e-lasku). Voimme halutessasi myös lähettää e-laskuehdotuksen verkkopankkiisi hyväksyttäväksi. Pyydä meiltä e-laskua verkkopalvelussa ja hyväksy se sen jälkeen 30 vuorokauden sisällä omassa verkkopankissasi.Katso tästä pankkikohtaiset ohjeet e-laskuehdotuksen hyväksymiseen.Osuuspankki
Nordea
S-pankki
Oma säästöpankki
Ålandsbanken
Säästöpankki
Danske Bank
POP Pankki
Voit maksaa laskusi 1, 2 tai 4 erässä. Joissakin tilanteissa laskujen maksaminen on mahdollista myös 6 tai 12 erässä, tällöin sinulla tulee olla käytössä paperiton palvelu ja e-lasku. Jos ne eivät ole käytössä, maksueräisyys muuttuu 4 erään seuraavan vakuutuskauden alusta. Erien määrän löydät laskulta tai vakuutuskirjalta. Jos sinulla on tarve tehdä muutoksia, laitathan meille viestiä verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa.Kirjaudu verkkopalveluunLataa TaskuTurva
Näet vakuutusmaksut ja alennukset vakuutuskirjalta tai maksusopimuksesi maksuerittelystä. Löydät vakuutuksesi asiakirjat Turvan verkkopalvelusta ja TaskuTurva-sovelluksesta.
Kirjaudu verkkopalveluunLataa TaskuTurva
Maksun kirjautuminen Turvaan kestää muutaman pankkipäivän verran, minkä vuoksi joskus ehdimme lähettää muistutuksen maksamattomasta laskusta ennen maksun kirjautumista. Jos olet maksanut laskun, muistutus on aiheeton. Voit tarkistaa laskujesi tilanteen Turvan verkkopalvelusta tai TaskuTurva-sovelluksesta. Kirjaudu verkkopalveluunLataa TaskuTurva
Voit pyytää maksuaikaa lisää jopa 4 viikkoa alkuperäisestä eräpäivästä. Myönnämme lisämaksuajan, jos sinulla ei ole muita maksamattomia laskuja. Lisäajalta peritään korkolain mukainen viivästyskorko. Maksuaikaa voit pyytää Turvan verkkopalvelussa ja TaskuTurva-sovelluksessa laskut-osiossa avoimen laskun kohdalta, kun eräpäivä ei ole vielä mennyt.Kirjaudu verkkopalveluunLataa TaskuTurva
Jos maksat vakuutusmaksusi Turvan verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa maksa-painikkeen kautta, maksun Turvalle välittää Paytrail ja siksi se näkyy maksun saajana. Maksu tulee kuitenkin normaalisti Turvaan.
Usein uudelle ajoneuvolle tehdään vakuutukset heti ostotilanteessa, jotta vakuutusturva on heti voimassa. Saat uudesta vakuutuksesta pian myös vakuutuskirjan ja laskun. Kun vanhan autosi ostanut henkilö tai autoliike rekisteröi sen nimiinsä, saamme tiedon siitä Traficomilta ja sinun ottamasi vakuutus vanhaan autoon päättyy. Sinun ei tarvitse erikseen irtisanoa vakuutusta. Hyvitämme sinulle mahdollisen ylimääräisen vakuutusmaksun kahden viikon kuluttua. Tarkista Turvan verkkopalvelussa tai TaskuTurva-sovelluksessa, että meillä on oikea tilinumerosi.Kirjaudu verkkopalveluunLataa TaskuTurva
Löydät ohjeet laskun lähettämiseen täältä.
Avaa koko lista
Dokumentit ja muut asiat
Jos haluat valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vakuutus- tai korvausasioitasi Turvan kanssa, sinun pitää antaa hänelle valtakirja. Valtakirjaa tarvitaan, koska laissa määrätään vakuutussalaisuudesta. Tee valtuutus TaskuTurvassa tai verkkopalvelussamme kohdasta Omat tiedot.Lataa TaskuTurvaKirjaudu verkkopalveluun
Kun sinulla on matkavakuutus tai ammattiliittosi on vakuuttanut sinut matkavakuutuksella, reissujasi turvaava matkavakuutuskortti löytyy TaskuTurvasta. Löydät TaskuTurvasta myös luotettavan lääkärin yhteystiedot matkalla sekä suomenkielisen SOS-hätäpalvelun numeron, joka auttaa ulkomaan matkoilla hätätilanteissa. Jos TaskuTurvan lataaminen ei onnistu, voit tulostaa matkalle mukaan matkavakuutustodistuksen, jonka löydät verkkopalvelusta matkavakuutuksen yhteydestä.Viisumitodistuksen voit tilata täältä. Toimitamme sen sähköpostiisi noin kolmen vuorokauden kuluessa.Lataa TaskuTurva
Voit tilata vihreän kortin ulkomaan automatkoja varten verkosta. Tilaa vihreä kortti viimeistään viikkoa ennen lähtöpäivää, jotta ehdit varmasti saada sen ennen matkaasi.Tilaa vihreä kortti
Oletko muuttamassa tai muuttanut? Katso ohjeet osoitteenmuutokseen täältä.
Suosittelemme asiakkaillemme sähköistä aisaparia: paperiton palvelu + e-lasku. Tällä yhdistelmällä vakuutuspaperisi ovat tallessa Turvan verkkopalvelussa ja laskut menevät suoraan omaan verkkopankkiisi hyväksyttäväksi.

Paperittoman palvelun voit ottaa käyttöön TaskuTurvassa tai verkkopalvelussa. E-laskun saat käyttöön omassa verkkopankissasi. Lue lisää e-laskusta ja paperittomasta palvelusta ja katso tarkemmat ohjeet käyttöönottoon!
Todistus edellyttää, että vakuutukseen sisältyy vastuuvakuutus. Vuokranantajalle toimitettava todistus löytyy verkkopalvelusta Vakuutukset-välilehdeltä vakuutuksen tarkemmista tiedoista: Todistus vuokranantajalle/Lataa voimassaolotodistus.Kirjaudu verkkopalveluun
Urheiluseuralle toimitettava todistus löytyy verkkopalvelusta Vakuutukset-välilehdeltä vakuutuksen tarkemmista tiedoista: Todistus urheiluseuralle / Lataa voimassaolotodistus.Kirjaudu verkkopalveluun
Verkkopalvelu
  1. 1.
    Kirjaudu sisään verkkopalveluun pankkisi verkkopankkitunnuksilla.
  2. 2.
    Onnistuneen kirjautumisen jälkeen sinun tulee hyväksyä verkkopalvelun käyttöehdot.
  3. 3.
    Ota käyttöön paperiton palvelu.
Kirjaudu verkkopalveluun
Voit ilmoittaa matka- ja tapaturmavahingosta kätevästi verkkopalvelussa.
  1. 1.
    Kirjaudu verkkopalveluun
  2. 2.
    Valitse ylävalikosta Vahinko- ja korvausasiat
  3. 3.
    Paina Hae korvausta
  4. 4.
    Huom! Valitse kohdassa Mitä vahinkosi koskee? -> Liittojäsenen vahinkoa
Kirjaudu verkkopalveluun
Tarkista, että nettiselaimesi on päivitetty uusimpaan versioon. Katso ohjeet selaimen päivittämiseen tästä.
Laskut löytyvät verkkopalvelun ylävalikosta kohdasta Laskut. Jos käytät verkkopalvelua kännykällä, klikkaa valikko ensin auki oikeasta yläkulmasta.
Verkkopalvelu toimii parhaiten näiden selainten uusimmilla versioilla: Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari tai Microsoft Edge.
VerkkopalveluVerkkopalvelussa tarkastelet vakuutustesi tietoja ja laskujasi, ilmoitat vahingosta tai viestittelet kanssamme.Tutustu verkkopalveluun
TaskuTurva-mobiilisovellusTaskuTurvasta näet omat ja liittosi ottamat vakuutukset. Voit tarkastella laskujasi, viestitellä kanssamme tai hoitaa korvausasioita.Tutustu TaskuTurvaan
Ota käyttöön e-lasku & paperiton palveluVakuutuspaperisi pysyvät tallessa Turvan verkkopalvelussa ja laskut hyväksyt suoraan omassa verkkopankissasi.E-lasku ja paperiton palvelu
AsiakkaalleOta yhteyttäUsein kysyttyjä kysymyksiäHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn