Matkustajavakuutus ja koronavirus

16.3.2020 - Tuoteuutiset

Kiinassa käynnistyi alkuvuonna uuden koronaviruksen aiheuttama tartuntatautiepidemia. Lue tärkeää tietoa matkustajavakuutukseen ja matkustamiseen liittyen.

Kiinassa käynnistyi alkuvuonna uuden koronaviruksen aiheuttama tartuntatautiepidemia, joka voi aiheuttaa monelle matkailijalle huolta ja epävarmuutta. Kokosimme alle tärkeää tietoa matkustajavakuutukseen ja matkustamiseen liittyen.

Olethan huomaavainen ja hoidat korvausasiat kanssamme sähköisiä kanavia käyttäen.

1. Matkalla sairastuminen

Matkustajavakuutuksesta voidaan korvata matkalla alkanut koronaviruksen aiheuttama sairaus matkasairautena. Matkasairauden hoitokulujen lisäksi voidaan korvata mahdollinen matkan pitkittyminen sairauden johdosta sekä tarvittavat uudet matkajärjestelyt. Näissä tilanteissa kannattaa olla yhteydessä matkahätäpalvelu SOS Internationaliin +358 1019 5111. Hätäpalvelusta saat apua ja lisäohjeita suomen kielellä ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.

2. Matkan peruuntuminen

Vakuutusehtojen mukaan matkan peruuntuminen ei ole korvattavaa viruksen tartuntapelon, viranomaisen antaman matkustuskiellon tai lentoyhtiön lentojen perumisen perusteella.

Myös Ulkoministeriö suosittelee välttämään toistaiseksi kaikkea matkustamista ulkomaille (UM:n uutinen 14.3.2020). Huomaathan, että tästä syystä peruuntuneet matkat eivät ole matkustajavakuutuksemme vakuutusehtojen mukaan korvattavia. Korvausten hakemiseksi kannattaa näissä tapauksissa olla yhteydessä matkanjärjestäjään tai lentoyhtiöön.

Matkustajavakuutus ei myöskään korvaa matkoja, jotka peruuntuvat yleisötapahtuman, koulutuksen tai muun vastaavan tilaisuuden peruuntumisenvuoksi. Lue usein kysytyt kysymykset matkustajavakuutuksesta ja koronaviruksesta osoitteessa turva.fi/korona.

3. Matkan keskeytyminen tai pitkittyminen

Mikäli matka keskeytyy ennenaikaisesti evakuoinnin vuoksi tai pitkittyy peruutettujen lentojen tai karanteenin vuoksi, ei matkustajavakuutuksesta valitettavasti voida maksaa korvausta menetetyistä matkapäivistä ja palveluista tai uusista matkajärjestelyistä. Näissäkin tapauksissa kannattaa olla yhteydessä matkanjärjestäjään tai lentoyhtiöön.

4. Seuraa viranomaisten viestintää

Tarkista ulkoministeriön verkkosivuilta uusimmat matkustustiedotteet. Sivuilla on tärkeää tietoa matkustamisesta ja ohjeet matkustusilmoituksen tekemiseen. Seuraa myös THL:n verkkosivuilla päivitettävää tilannekuvaa.

Sosiaali- ja terveysministeriö on avannut koronaviruksen valtakunnallisen palvelunumeron. Neuvonnan numero on 0295 535 535. Puhelinneuvonnasta ei saa terveysneuvontaa eikä ohjausta akuuteissa oireissa.

Suosithan sähköisiä kanavia kanssamme asioidessasi. Kiitos huomaavaisuudestasi!

Katso myös: