Aktuellt om coronaviruset
I Kina utbröt i början av året en epidemi av en smittsam sjukdom som orsakas av ett coronavirus. Detta har gjort många resande oroliga och osäkra. Nedan hittar du viktiga frågor och svar om resenärförsäkring och resor.
Världshälsoorganisationen WHO har meddelat att coronaepidemin nu klassas som en världsomfattande pandemi. Risken att bli smittad av coronaviruset har ökat i hela Europa och i övriga världen. Utrikesministeriet ger inte längre anvisningar om hur man ska göra för att undvika coronaviruset i enskilda länder utan uppmanar nu alla att undvika allt onödigt resande. Här kan du läsa Utrikesministeriets meddelande från 12.3.2020.
För att bidra till målet att begränsa spridningen av coronaviruset har vi bestämt oss för att stänga våra kontor tills vidare. Vi fortsätter att betjäna våra kunder som normalt genom tidsbokning, över nätet och per telefon. Kontaktuppgifterna till vår telefontjänst och tjänstens öppettider hittar du här.
Under eventuell arbetslöshet eller permittering får du vid behov på begäran sex veckor räntefri extra betalningstid på dina försäkringsfakturor. Kontakta oss före förfallodagen på fakturan, tfn 010 195 110 vardagar kl. 8–18, så får du närmare anvisningar.
Vi ber dig visa hänsyn och sköta dina ersättningsärenden hos oss via elektroniska kanaler.
Läs vanliga frågor om coronaviruset och resenärförsäkringen
Coronaviruset och resenärförsäkringen
1. Om du insjuknar under resan
Med stöd av resenärförsäkringen kan vi ersätta en sjukdom som börjat under en resa och orsakats av coronaviruset som en resesjukdom. Förutom vårdkostnader för resesjukdom kan du också få ersättning för eventuell förlängning av resa på grund av sjukdomen samt nödvändiga nya researrangemang. I dessa situationer utomlands lönar det sig att kontakta nödtjänsten för resenärer, SOS International +358 1019 5111. Via nödtjänsten får du hjälp och tilläggsanvisningar på svenska dygnet runt, året om. I Finland ska du följa de anvisningar som ges inom hälso- och sjukvården. Om du insjuknar under en resa kan du söka ersättning via vår webbtjänst.
2. Om din resa annulleras
Enligt försäkringsvillkoren ersätts inte en annullerad resa, om resan annullerats på grund av rädsla för smittsamt virus eller på grund av att en myndighet utfärdat ett reseförbud eller ett flybolag dragit in sina flygresor. I dessa fall lönar det sig att vara i kontakt med researrangören eller flygbolaget och söka ersättning av dem.
3. Om resan avbryts eller förlängs
Om resan avbryts i förtid på grund av evakuering eller om den förlängs på grund av indragna flyg eller karantän kan vi med stöd av resenärförsäkringen tyvärr inte betala ersättning för förlorade resdagar och tjänster eller nya researrangemang. Även i dessa fall lönar det sig att kontakta researrangören eller flygbolaget.
4. Följ myndigheternas meddelanden och nyheter
Följ den situationsbild som THL uppdaterar på sin webbplats.
Social- och hälsovårdsministeriet har öppnat ett riksomfattande servicenummer för alla som behöver råd om coronaviruset. Rådgivningen betjänar på numret 0295 535 535. Telefonrådgivningen ger inte hälsorådgivning eller handledning vid akuta symtom.
Om din resa annulleras
Enligt resenärförsäkringsvillkoren ersätts en annullerad resa om annulleringen har orsakats av att
- den försäkrade plötsligt och oväntat drabbats av en sjukdom eller ett olycksfall eller dött
- den försäkrades egendom i Finland har drabbats av en oväntad och betydande materiell skada
- en anhörig till den försäkrade plötsligt och oväntat drabbats av en sjukdom eller ett olycksfall eller dött.
Utrikesministeriet uppmanar finländarna att låta bli att resa till mitt resmål. Ersätter försäkringen min annullerade resa?
Utrikesministeriets anvisningar utgör inte en sådan ersättningsgrund som anges i försäkringsvillkoren. Vi rekommenderar att du kontaktar researrangören eller flygbolaget.
Ersätter reseförsäkringen en resa som annulleras på grund av att ett publikevenemang, en kurs eller något annat evenemang i anslutning till resan inhiberas?
Om en resa annulleras på grund av att ett evenemang i anslutning till resan har inhiberats betraktas detta inte som en resa som ska ersättas av annulleringsorsaker. En annullerad resa ersätts enbart om annulleringen beror på någon av de orsaker som nämn ovan.
Jag vågar inte resa. Ersätter försäkringen den annullerade resan?
Om du annullerar en resa på grund av att du är rädd för att bli smittad är detta inte en sådan ovan nämnd orsak som enligt villkoren berättigar till ersättning.
Jag sköt upp min resa till hösten. Ersätter försäkringen de tilläggskostnader som orsakades av detta?
Kostnader som orsakas av att tidpunkten för en resa eller resmålet har ändrats kan ersättas med stöd av försäkringen endast i det fall att detta beror på en sådan orsak till annullering av resa som anges i villkoren. Rädsla för sjukdom är inte en sådan orsak som anges i villkoren för resenärförsäkringen.
Jag kan inte resa, eftersom jag själv eller en nära anhörig till mig har drabbats av coronaviruset eller jag har insjuknat i någon annan sjukdom. Ersätter försäkringen den annullerade resan?
Om du själv eller en nära anhörig till dig insjuknar betraktas det som en orsak att annullera en resa, och du kan således söka ersättning med stöd av resenärförsäkringen.
Min läkare har skrivit ett utlåtande där det rekommenderas att jag ska annullera en resa på grund av att jag har en underliggande sjukdom eller hör till en riskgrupp. Ersätter försäkringen den annullerade resan?
I detta fall är det inte fråga om en plötslig och oförutsedd sjukdom eller en liknande förändring i en befintlig sjukdom, och därför kan den annullerade resan inte ersättas.
Jag har förordnats i karantän och kan därför inte resa. Ersätter försäkringen den annullerade resan?
De som förordnas i karantän har blivit exponerade för smitta men är symtomfria. Det är alltså inte fråga om sjukdomsfall. Enligt lagen om smittsamma sjukdomar får personer som förordnats i karantän inte resa, men detta nämns inte i försäkringsvillkoren. Enligt försäkringsvillkoren ska man vara sjuk för att en annullerad resa ska ersättas.
Flygbolaget/researrangören drog in min resa. Ersätter reseförsäkringen detta?
I dessa situationer lönar det sig att kontakta researrangören. I allmänhet kompenserar researrangörerna sina kunder för de kostnader som uppstår av att researrangören själv annullerar en resa.
Vår resa annullerades på grund av coronaepidemin. Researrangören återbetalade resans pris men inga tilläggskostnader i anslutning till resan (t.ex. parkeringsavgiften på flygplatsen, en betald utflykt, teaterbiljetter, interna flygresor inom landet i resmålet o.d.). Ersätter försäkringen dessa tilläggskostnader?
Försäkringen ersätter inte dessa tilläggskostnader, eftersom den inte heller ersätter den annullerade resan.
Om din resa avbryts
Med avbruten resa avses att en påbörjad resa förändras på ett tvingande sätt
- på grund av att den försäkrade drabbas av en allvarlig resesjukdom eller ett olycksfall under resa
- på grund av att en nära anhörig som anges i försäkringsvillkoren och som reser med den försäkrade plötsligt och oväntat drabbats av en allvarlig sjukdom eller ett olycksfall eller dött
- på grund av att en nära anhörig som anges i försäkringsvillkoren men som inte reser med den försäkrade plötsligt och oväntat drabbats av en allvarlig sjukdom eller ett olycksfall eller dött
- den försäkrades egendom i Finland har drabbats av en oväntad och betydande materiell skada.
Jag återvände till Finland tidigare än planerat, eftersom jag inte vill bli smittad av coronaviruset. Ersätter försäkringen den avbrutna resan?
Ersättning för avbruten resa kan betalas med stöd av Turvas resenärförsäkring om resan avbrutits på grund av en krissituation. Som krissituation betraktas enligt försäkringsvillkoren en naturkatastrof, en väpnad konflikt eller ett terrordåd. En epidemi/pandemi eller karantän utan sjukdom är inte en sådan orsak till avbrytande av resa som anges i villkoren, och om en resa avbryts på grund av coronaepidemin kan varken resan eller de tilläggskostnader som följer av att resan avbrutits ersättas. Utrikesministeriets uppmaning att återvända till Finland mitt under en pågående resa är inte heller en sådan orsak till avbruten resa som skulle berättiga till ersättning.
Jag återvände till Finland tidigare än planerat, eftersom jag inte vill bli smittad av coronaviruset. Ersätter försäkringen den avbrutna resan?
Ersättning för avbruten resa kan betalas med stöd av Turvas resenärförsäkring om resan avbrutits på grund av en krissituation. Som krissituation betraktas enligt försäkringsvillkoren en naturkatastrof, en väpnad konflikt eller ett terrordåd. En epidemi/pandemi eller karantän utan sjukdom är inte en sådan orsak till avbrytande av resa som anges i villkoren, och om en resa avbryts på grund av coronaepidemin kan varken resan eller de tilläggskostnader som följer av att resan avbrutits ersättas. Utrikesministeriets uppmaning att återvända till Finland mitt under en pågående resa är inte heller en sådan orsak till avbruten resa som skulle berättiga till ersättning.
Om du blir sjuk under resan
Jag är på resa och har blivit sjuk. Vad ska jag göra?
Ring SOS-nödtjänsten på numret +358 101 951 11
Jag är på resa i Finland och har blivit sjuk. Vad ska jag göra?
Sök vård vid behov. Läs anvisningarna och gör en skadeanmälan här.
Försäkringens giltighet
En tidsbestämd reseförsäkrings giltighet förlängs utan separat avgift med högst cirka två veckor, om kunden är frisk men måste sitta i karantän en längre tid än försäkringens giltighetstid. Samma förfarande tillämpas också på fortlöpande reseförsäkringar, om resans längd på grund av karantän överstiger en enskild resas längd enligt försäkringen.
Andra frågor
Ersätter försäkringen den inkomst jag förlorar då jag på grund av karantänen inte hinner hem i tid till mitt arbete?
Reseförsäkringen ersätter inte kostnader som föranleds av karantän. Om du inte kan sköta ditt arbete på grund av karantän kan du söka ersättning vid smittsam sjukdom hos Folkpensionsanstalten.