Matkapuhelin tai tabletti rikkoutui
Jos sinulla on laajan tason kotivakuutus, vie puhelin korjattavaksi yhteistyökumppanillemme Fonumille. Tällöin sinun ei tarvitse tehdä vahinkoilmoitusta.
Haetko korvausta matkatavaravakuutuksesi tai liittosi matkatavaravakuutuksesta tai oletko jo korjauttanut puhelimesi ja haluat hakea korvausta kotivakuutuksestasi? Katso ohjeet vahingosta ilmoittamiseen.
Toimi näin
- Vie laite korjattavaksi Fonumille. Näet toimipaikat Fonumin sivuilta.
- Ota mukaan henkilöllisyystodistus
- Fonum arvioi kannattaako laitetta korjata huomioon ottaen sen vauriot ja ikä. Maksat Fonumille paikan päällä korjauskuluista vain omavastuuosuutesi ja mahdollisen ikävähennyksen osuuden. Jos laitetta ei kannata tai voida korjata, omavastuuosuutesi ja mahdollinen ikävähennyksen osuus vähennetään korvauksesta.
Yleisimpien puhelinmallien (Samsung ja iPhone) osalta korjaus onnistuu useimmiten saman päivän aikana, harvinaisempien mallien kohdalla korjausaika on pidempi, jos varaosia joudutaan tilaanmaan.
Jos sinulla ei ole mahdollisuutta asioida Fonumilla, voit postittaa laitteesi korjattavaksi. Postin asiakaspalautuksen tiedot löydät alta.
Omat vakuutukset ja omavastuu
Voit tarkistaa vakuutustesi sisällön ja mahdollisen omavastuun verkkopalvelustamme.
4 myyttiä kotivakuutuksesta ja omavastuusta
Mikä on omavastuu? Miksei vahinkoani korvattu kokonaan? Paljastamme vastaukset neljään yleiseen väärinkäsitykseen kotivakuutuksesta ja omavastuusta.
Ennen postittamista sinun tulee tehdä vahinkoilmoitus Turvaan. Voit tehdä sen verkkopalvelussamme tai soittamalla numeroon p. 01019 5108 (ma-pe klo 9-17). Saat Turvasta ohjeita ja vahinkonumeron liitettäväksi postipakettiin.
Ohjeet laitteen postittamiseksi Fonumin huoltoon:
- Kirjaudu laitteen tileistä ulos: iCloud Etsi iPhoneni-toiminto tai Android-laitteissa Google-tili. Mikäli laite on kirjautunut tilillesi, on mahdollista, että huoltotoimenpiteitä ei voida suorittaa loppuun ennen uloskirjausta ja laite palautetaan.
- Ota laitteesta varmuuskopio itsellesi ennen lähetystä. Huollon aikana on mahdollista, että laite joudutaan alustamaan ja laitteen sisältö tyhjenee ilman erillistä ilmoitusta. Fonum ei vastaa laitteen sisällöstä tai hävinneistä tiedoista.
-
Pakkaa puhelin huolellisesti: kääri puhelin sanomalehteen tai muuhun pehmeään materiaaliin. Pakkaa puhelin mieluiten pahvilaatikkoon tai paksuun kuplamuovipussiin huolellisesti suljettuna. Lisää paketin sisälle lappu, josta löytyy seuraavat tiedot:
a. Seloste, mitä laitteessa on vikana
b. Laitteen näytön lukituskoodi. Voit myös poistaa koodin käytöstä ennen postitusta.
c. Omat tarkat yhteystietosi: vahinkonumero, nimi, kotiosoite, sähköposti ja puhelinnumero -
Sulje paketti huolellisesti ja lisää paketin päälle seuraavat tiedot:
ASIAKASPALAUTUS 638665
Fonum Oy Ab Postipalvelu
Kutomotie 6 B, 00380 Helsinki - Vie paketti postiin – postipalvelu on sinulle maksuton.
- Saat tekstiviestin kun laite on saapunut huoltoon ja se on otettu käsittelyyn.
- Kun laite on huollettu ja postitettu takaisin, saat sähköpostilla tai tekstiviestillä lähetyksen seurantatunnuksen.
- Alkuperäinen takuu päättyy puhelimen korjaukseen. Korjauksen yhteydessä Turvan asiakkaat saavat korjauksen yhteydessä Fonumin myöntämän alkuperäistä takuuta vastaavan takuun jäljellä olevalle ajalle.
- Korjaustyölle ja varaosille on elinikäinen takuu. Takuu ei kuitenkaan koske akkuja ja kosteusvaurioituneita laitteita.
- Korjauksissa käytetään laadultaan alkuperäistä vastaavia osia.
- Fonum korjaa kaikenmerkkisiä laitteita.
iPhone-puhelimen korjaustoimenpiteitä ei aloiteta ennen kuin laitteen Find My iPhone/Etsi iPhoneni -toiminto on poistettu käytöstä. Katso ohjeet toiminnon poistamiseen täältä.
Jos iPhonen korjaus ei ole mahdollista, ensisijainen korvaustapa on hankkia tilalle vastaava tehdashuollettu vaihtolaite, jos se on kannattavaa. Vaihtolaite rinnastetaan korjaukseen.
Katso videolta, kuinka helposti korjautat rikkoutuneen puhelimesi Fonumilla: