Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen

Saavutettavuusseloste

Verkkopalvelujen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että digitaalisia palveluita voi käyttää kuka tahansa helposti toimintarajoitteista huolimatta. Tämä saavutettavuusseloste on luotu 9.9.2020 ja päivitetty 14.10.2023. Seloste kattaa Turvan henkilö- ja yritysasiakkaiden verkkopalvelut, mobiilisovellus TaskuTurvan, turva.fi-sivuston sekä muita näihin liitännäisiä digitaalisia palveluita.

Saavutettavuus Turvassa

Kehitämme parhaillaan verkon palveluidemme saavutettavuutta sekä helppokäyttöisyyden ja sisältöjen ymmärrettävyyden näkökulmasta, että teknisestä näkökulmasta.

  • Henkilö- ja yritysasiakkaille kohdistetut kirjautumista vaativat palvelut vastaavat saavutettavuusvaatimuksia.

  • Turva.fi-sivusto ja sen ilman kirjautumista käytettävät palvelut vastaavat suurelta osin saavutettavuusvaatimuksia.

    Lomakkeet vastaavat suurelta osin saavutettavuusvaatimuksia. Korjaamme puutteita 2023 aikana.

    Käytettäessä ruudunlukijaa, sivusto vastaa suurelta osin saavutettavuusvaatimuksia. Korjaamme puutteita vuoden 2023 aikana.

    Siirryttäessä ruudunlukijalla sivulta toiselle, ruudunlukija kertoo edellisen sivun otsikon. Korjaamme puutteen vuoden 2023 aikana.

    Sivuston kontrastit vastaa suurelta osin saavutettavuusvaatimuksia. Korjaamme puutteita vuoden 2023 aikana.

  • Avoimella sivustolla julkaistut toimisto-ohjelmien tiedostot (esim. docx ja pdf) vastaavat suurelta osin saavutettavuusvaatimuksia (poislukien avaintietoesitteet viranomaisvaatimusten johdosta).

  • Verkkopalveluissa julkaistut arkistotulosteet (esim. vakuutuskirjat ja laskut) eivät vastaa kaikkia saavutettavuusvaatimuksia. Korjaamme puutteita vuoden 2023 aikana.

  • 23.9.2018 ja sen jälkeen julkaistut tiedostot vastaavat saavut

  • Ennen 23.9.2018 julkaistujen tiedostojen sisältö annetaan asiakkaalle saavutettavassa muodossa pyydettäessä sähköpostitse (Y-Turvasaavutettavuus(at)turva.fi), jos asiakas sitä pyytää ja pyyntö on kohtuullinen.

  • 23.9.2018 jälkeen sivustolla ja verkkopalvelussa julkaistut videot ovat pääasiassa tekstitettyjä. Vanhemmista video- ja äänitiedostojulkaisuista voi puuttua tekstityksiä.

  • Sähköinen allekirjoitus -palvelu ja sen dokumentit vastaavat saavutettavuusvaatimuksia.
    TaskuTurva-mobiilisovellus vastaa suurelta osin saavutettavuusvaatimuksia. Korjaamme puutteita vuoden 2023 aikana.

Viittomakielisten asiakkaiden palvelut

Turva tarjoaa viittomakielisille asiakkailleen maksuttoman Chabla-mobiilisovelluksen, jonka avulla asiakkaat voivat soittaa videopuhelun palvelunumeroon 0800 195151. Videopuheluun liitetään mukaan tulkki.

Saavutettavuuspalaute

Jos huomaat Turvan sivustolla tai verkkopalvelussa saavutettavuusongelmia, voit antaa palautetta sähköpostitse osoitteeseen Y-Turvasaavutettavuus(at)turva.fi.

Pyrimme vastaamaan palautteeseen 2 viikon aikana. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saisi vastausta lainkaan, voit välittää palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000