Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Matkan peruuntuminen, keskeytyminen tai matkalta myöhästyminen

Katso toimintaohjeet, jos matka on peruuntunut tai keskeytynyt, tai olet myöhästynyt matkalta.

Matkan peruuntuminen

Matkustajavakuutukseen kuuluu peruuntumisturva, josta maksamme korvausta, jos et pääse lähtemään etukäteen maksamallesi matkalle ja tähän on jokin vakuutusehtojen mukainen pakottava syy. Pakottava syy voi olla esimerkiksi oma tai lähiomaisen äkillinen, odottamaton sairaus, tapaturma tai kuolema. Matkan peruuntumisturva on voimassa, jos vakuutus on otettu viimeistään kolme vuorokautta ennen matkan alkamista. Matkan peruuntumisesta korvataan se osuus matkan hinnasta, jota matkanjärjestäjä ei ole velvollinen palauttamaan.

Toimi näin

  1. 1. Käy lääkärissä

    Jos matkasi peruuntuu sairauden tai tapaturman vuoksi, käy lääkärin vastaanotolla tai ole yhteydessä etälääkäriin. Lääkärikäynnistä aiheutuvat kustannukset eivät ole matkustajavakuutuksesta korvattavia.

  2. 2. Ilmoita matkanjärjestäjälle

    Ilmoita peruutuksesta matkanjärjestäjälle tai kuljetusyhtiölle ja hae ensin korvausta heiltä.

  3. 3. Tee vahinkoilmoitus

    Ilmoita vahingosta verkkopalvelussa.

  4. 4. Vahingon käsittely

    Jos olet lähettänyt hakemuksen, voit rauhassa odottaa päätöstä. Pyydämme sinulta lisätietoja, jos sellaisia tarvitsemme. Korvauspäätöksen toimitamme verkkopalveluun tai tekstiviestillä. Voit tarkistaa ajantasaiset käsittelyaikamme täältä .

Matkan keskeytyminen

Matkustajavakuutukseen kuuluu keskeytymisturva, josta maksamme korvausta, jos jo alkanut matkasi keskeytyy vakuutusehtojen mukaisesta pakottavasta syystä. Pakottava syy voi olla esimerkiksi oma tai lähiomaisen äkillinen, odottamaton sairaus, tapaturma tai kuolema.

Matkan keskeytyessä vakuutuksesta voidaan korvata ylimääräisiä matka- ja majoituskuluja sekä menetettyjä matkapäiviä.

Toimi näin

  1. 1. Ulkomaan matkalla

    Jos ulkomaan matkasi keskeytyy tai alkuperäinen matkasuunnitelmasi muuttuu sinulle tai lähiomaisellesi sattuneen vakavan sairauden, tapaturman tai lähiomaisen kuolemantapauksen vuoksi, ota yhteyttä SOS matkahätäpalveluun +358 1019 5111 . Hätäpalvelu palvelee suomen kielellä 24 h vuorokaudessa, vuoden jokaisena päivänä.

  2. 2. Kotimaan matkalla

    Kotimaan matkalla maksa ylimääräiset kustannukset ja hae niistä jälkikäteen korvausta Turvasta.

  3. 3. Tee vahinkoilmoitus

    Ilmoita vahingosta ja hae korvausta Turvan verkkopalvelusta.

  4. 4. Vahingon käsittely

    Jos olet lähettänyt hakemuksen, voit rauhassa odottaa päätöstä. Pyydämme sinulta lisätietoja, jos sellaisia tarvitsemme. Korvauspäätöksen toimitamme verkkopalveluun tai tekstiviestillä. Voit tarkistaa ajantasaiset käsittelyaikamme täältä .

Matkalta myöhästyminen

Matkustajavakuutus kattaa myös matkalta myöhästymisiä silloin jos et ehdi alkuperäisen matkasuunnitelmasi mukaisesti etukäteen varatulle lento-, laiva-, juna- tai linja-autojatkoyhteydelle. Vakuutusehtojen mukaan myöhästymisen voi aiheuttaa esimerkiksi luonnonmullistus, sääeste, tekninen vika tai liikenneonnettomuus.

Toimi näin

  1. 1. Hae korvausta matkanjärjestäjältä

    Hae ensin korvausta matkanjärjestäjältä, mikäli myöhästyminen johtuu heistä riippuvista syistä.

  2. 2. Tee vahinkoilmoitus

    Ilmoita vahingosta Turvan verkkopalvelussa.

  3. 3. Vahingon käsittely

    Jos olet lähettänyt hakemuksen, voit rauhassa odottaa päätöstä. Pyydämme sinulta lisätietoja, jos sellaisia tarvitsemme. Korvauspäätöksen toimitamme verkkopalveluun tai tekstiviestillä. Voit tarkistaa ajantasaiset käsittelyaikamme täältä .

Usein kysyttyä

Kun teet vahinkoilmoituksen, ethän liitä mukaan kuitteja tai tapahtumaan liittyviä asiakirjoja . Säilytä ne kuitenkin itselläsi vuoden ajan. Jos tarvitsemme niitä, otamme sinuun yhteyttä.

Voit ilmoittaa kuluja verkkopalvelun kautta. Jos kyse on jo avatusta tapaturmavahingosta, valitse, että ilmoitat jatkokuluja.

Voit ilmoittaa jatkokuluja verkkopalvelussamme . Vastaamalla kysymyksiin kulujen tai tapaturman aiheutumispäivästä pääset oikealle lomakkeelle. Mikäli vakuutuksesi on uudistunut tapaturman sattumisen jälkeen, saat tarkemmat ohjeet soittamalla korvauspalveluumme tai lähettämällä meille verkkoviestin.

Vai etsitkö näitä: