Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Oma yhteyshenkilö on yrittäjälle kullanarvoinen

Joulukuussa 1985 kaksi nuorta tamperelaista alkoivat valmistaa yhdessä metallisia osia Lempäälän kunnassa, Kuljun Asemakylässä. Työpajassa oli tilaa 30 neliötä, ja sen virkaa teki miehistä nuoremman perheen autotalli.

TH-Tools luotti alusta asti Turvaan

Yrittäjäkaksikko Timo Hertell ja Raimo Inha jatkoi autotallissa ahertamisen ohella omissa palkkatöissään, Hertell Valmetilla ja Inha Tampellalla. Kului muutama vuosi. Sitten kaksikko päätti panostaa täysillä yritykseen.

Se kannatti. Autotalli kävi nopeasti pieneksi, kun yritys kasvoi. Se kasvoi välillä konserniksi, joka toimi usealla paikkakunnalla ja työllisti parhaimmillaan 111 henkilöä. Tällä hetkellä TH-Tools toimii pelkästään Tampereella ja sen palveluksessa työskentelee 12 henkilöä. Osaajia kuitenkin kaivattaisiin lisää.

Moni asia on muuttunut vuosien varrella. Yhtiön toiminta kattaa nykyisellään niin metalliosien valmistusta, suunnittelua, työvälineiden valmistusta kuin kunnossapito- ja huoltopalveluita. Yksi asia on pysynyt johtokaksikon lisäksi entisellään. TH-Toolsin vakuutukset ovat olleet koko yrityksen olemassaolon ajan Turvassa.

Yrittäjä ei jää yksin

Minkälaiset vakuutukset yritys tarvitsee? Miten esimerkiksi huolehtia mahdollisista tuotannon katkoksista? Tämän pohtiminen voi olla hankalaa ilman apuvoimia. TH-Toolsin toimitusjohtaja Timo Hertell ei ole jäänyt näiden kysymysten kanssa yksin.

Jos Hertelliä mietityttää jokin asia vakuutuksissa, voi olla varma, että pian jossain päin maailmaa, todennäköisesti kuitenkin Tampereella, Jarkko Auvisen puhelin soi. Auvisesta tuli Hertellin yhteyshenkilö vuonna 2004, kun hänen edeltäjänsä jäi eläkkeelle. Sama yhteyshenkilö hoitaa Turvassa sekä yrityksen vakuutusasioita että yrittäjän henkilökohtaisia vakuutuksia.

"Ei Jarkko minusta pääse", Hertell naurahtaa.

TH-Toolsin vakuutustarpeita on pohdittu yhdessä vuosien varrella, ja yrityksen kasvaessa ja liiketoiminnan muuttuessa tarpeet ovat muuttuneet. Kun Hertell ja Auvinen kuvailevat yhteistyötään, kumpikaan ei puhu asiakassuhteesta, vaan suusta tulee ulos vahva sana, kumppanuus.

"Jotta pystyn ehdottamaan vakuutusratkaisuja, minun pitää saada tietoa yrityksestä, ja osa tiedosta voi olla sellaista, jota ei kerrota ihan heti oudolle ihmiselle. Mennään aika yksityiskohtaiseen nippelitietoon", Auvinen sanoo.

Luotettava henkilö on kullan arvoinen yrityksen näkökulmasta.

"Luulen, että suurin osa yrittäjistä ei ymmärrä kovin paljoa vakuutuksista. Vakuutusyhtiössä pitää olla luottoihminen, jolle yrittäjä voi soittaa ja sanoa: kerro, mitä tämä oikein tarkoittaa", Hertell kertoo.

Painajainen koetteli vuosikymmenen alussa

Yrityksen menestys on kiinni monesta tekijästä, niin pienistä kuin vähän suuremmista. Arki voi rullata eteenpäin ilman suuria ongelmia useiden vuosien ajan, kunnes yhtäkkiä tapahtuu jotain odottamatonta. TH-Toolsin tapauksessa se sattui vuonna 2011, kun vastahankittu jyrsin hajosi.

Kyseessä oli iso investointi, jonka tuotantokapasiteetin varaan oli laskettu paljon. Konetta varten tilattiin Yhdysvalloista kymmenien tuhansien arvoinen varaosa, joka saapui Tampereelle matkalla vioittuneena.

"Kone oli painajainen vakuutusyhtiölle, ja meille vielä isompi painajainen, kun ei voinut luottaa, voiko koneella tehdä mitään. Miten tarjoat hommia, kun et voi niitä tehdä", Hertell muistelee.

Pitkän asiakassuhteen edut tulleet esiin

Vaikeasta tilanteesta selvittiin yhdessä eteenpäin, ja yhteistyö on jatkunut katkeamatta, vaikka muutkin yhtiöt ovat tarjonneet Hertellille aktiivisesti omia palveluitaan. Hyvin sujunutta yhteistyötä ei ole haluttu särkeä heppoisin perustein.

" Tärkeintä on, että kumppanuudessa luottamus toimii ja toki hintatasokin pitää olla pitkällä aikavälillä järkevä", Hertell sanoo.

"Pitkässä asiakassuhteessa on se hyvä puoli, että yritys voi luottaa saavansa tiedon niin puolueettomasti kuin mahdollista. Kumppanuudessa on tärkeää se, että jos jotain oikeasti sattuu, homma hoidetaan fiksusti. Kumppanuuden tekee keskinäinen luottamus, ei mikään muu."

Eikä kumppanuus rajoitu pelkästään yrityksen asioihin, vaan yhteyshenkilö neuvoo myös omissa henkilökohtaisissa vakuutuksissa.

"Asiakas saa palvelun silloin, kun sitä kaipaa. Asiakas ei tarvitse palvelua joka päivä, mutta sitten kun tarvitsee, hän on sillä hetkellä ihan pulassa. Silloin voi onneksi soittaa omalle yhteyshenkilölle, että minulla on tällainen asia, mitäs tämän kanssa tehdään."

Yritysasiakkaana saat meiltä yhteyshenkilön, joka hoitaa kätevästi kaikki vakuutukset sekä yrityksellesi että sinulle ja perheellesi. Etsi lähin yhteyshenkilösi ja ota yhteyttä .

Lue lisää yrityksen vakuuttamisesta

Yrittäjäasiakkaan edut

Kun yrityksesi on vakuutettu Turvassa, saat alennusta myös henkilökohtaisista vakuutuksistasi.

Yrittäjän pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset

Yritystoimintaan tarvittavat vakuutukset riippuvat paljon siitä, mikä on yrityksesi toimiala.

Yritysasiakkaan verkkopalvelu

Turvan maksuttomassa verkkopalvelussa näet yrityksen vakuutukset ja voit hoitaa niihin liittyviä asioita.