Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen
9.3.2022

Auton talvilämmitys – muista nämä seitsemän asiaa

Talvella on hyvä huolehtia, että auton lämmittimet ovat kunnossa. Aamuisin on turvallisempaa ja joutuisampaa lähteä tien päälle, kun auto on esilämmitetty. Kun lämpötila tippuu alle plus viiden asteen, kannattaa sekä auton moottori että sisätila lämmittää ennen ajoa.

Nainen skrapaa ulkona auton jäistä ikkunaa.

Paljon hyötyä esilämmityksestä

Moottorin esilämmitys säästää moottoria turhalta kulumiselta, vähentää lähipäästöjä ja alentaa polttoaineen kulutusta. Lisäksi se parantaa liikenneturvallisuutta nopeuttamalla auton sisälämmityslaitteen toimintaa, jolloin ikkunoiden huurtuminen vähenee. Sisätilojen esilämmitys sekä jouduttaa pakkaskeleillä jään sulamista tuulilasin ulkopinnalta että ehkäisee lasien huurtumista entisestään. Myös kuljettaja on lämpimässä ohjaamossa toimintakykyisempi.

Kokosimme vinkit, jotka tulisi muistaa autoa esilämmittäessä

  1. 1.

    Aivan ensimmäisenä on huolehdittava, että auton moottorilämmitin on kyseiseen merkkiin ja malliin tarkoitettu. Se tulee asentaa valmistajan ohjeen mukaisesti.

  2. 2.

    Kesän jäljiltä ennen lämmityskauden alkua on hyvä tarkistaa, että pistokkeeseen laitettava sähköjohto on ulkoisesti ehjä. Jos kuoriosassa on havaittavissa näkyviä murtumia, on syytä vaihtaa sähköjohto uuteen.

  3. 3.

    Myös sisälämmittimen pitää olla auton sisätilan lämmitykseen tarkoitettu ja asennettu valmistajan ohjeen mukaisesti. Sisätilalämmittimen tulee olla kiinteästi asennetussa telineessään, jotta se pääsee puhaltamaan tehokkaasti auton sisätilaan ja sulattaa silloin ikkunat myös nopeammin. Huomioithan, että jalkatila tai penkin alusta ei ole sisätilalämmittimelle oikea paikka. Siihen voi tulla osumia matkustajien jaloista ja se voi rikkoutua tai lämmittimen sisälle voi päästä roskia ja likaa, jotka estävät sen toiminnan.

  4. 4.

    Ajoon lähtiessä huolehdi, että lämmitysjohto ei jää kiinni lämmitystolppaan tai pistorasiaan. Vaaratilanteiden välttämiseksi lämmitystolppa on muistettava aina pitää lukittuna. Tolpassa on virta ja avoimeksi jäänyt tolpan kansi mahdollistaa esim. lasten kosketuksen pistorasiaan.

  5. 5.

    Jos auto on lumen peitossa, muistathan harjata lumet myös tuulilasin kourusta. Ikkunan lämmitessä sisätilan lämmityksen seurauksena vesi valuu tuulilasista kouruun ja jäätyy pakkasessa. Harjaamalla lumet pois vältät sulamisvesien joutumisen väärään paikkaan.

  6. 6.

    Ulkolämpötila sanelee sopivan esilämmitysajan. Nyrkkisääntönä sähköisille esilämmittimille voidaan pitää seuraavaa: Jos ulkolämpötila on plus viiden ja miinus viiden välillä, sopiva lämmitysaika on puolesta tunnista tuntiin. Miinus viidestä miinus kymmeneen asteeseen lämmitysajan tulisi olla 1-2 tuntia ja pakkasen ollessa yli kymmenen astetta sopiva esilämmitysaika on 2-3 tuntia. Polttoainetoimisilla lämmittimillä lämmitysaika on vastaavasti huomattavasti lyhyempi; Nollasta miinus viiteen pakkasasteeseen asti suositeltu lämmitysaika on 10-15 minuuttia, miinus viidestä miinus kymmeneen asteeseen 15-20 minuuttia ja alle -10 asteessa 20-30 minuuttia.

  7. 7.

    Jos autossasi on polttoainekäyttöinen lämmitin, huomioithan, että lämmitin kuluttaa auton akun energiaa, joten akun varaamiseksi on hyvä joko ajaa vähintään yhtä kauan kuin lämmitintä on käytetty tai käyttää erillistä ylläpitolaturia. Muista myös huollattaa polttoainelämmitin tarvittaessa.

Lähteet: Liikenneturva , Motiva