Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
FI
VakuutuksetAmmattiliiton jäsenelleAsiakasedutAsiakkaalle
Ilmoita vahingostaOta yhteyttäUsein kysyttyäLaskutusasiatAsioi digissäOmat vakuutukset
EtusivuVakuutuksetAjoneuvotKaskovakuutusLiikennevakuutusMoottoripyöräPakettiautoMopo tai skootteriNäytä kaikki ajoneuvovakuutuksetAutoKotiTerveysVauvavakuutusTapaturmavakuutusSairauskuluvakuutusLapsivakuutusUrheiluvakuutusTalkoovakuutusNäytä kaikki terveysvakuutuksetMatkaHenkiLemmikkiKoiravakuutusKissavakuutusKatso kaikki lemmikkivakuutuksetVeneMetsäAmmattiliiton jäsenelleAsiakasedutEdut ja kampanjatKaveri TurvaanArvontaAsiakkaalleIlmoita vahingostaOta yhteyttäUsein kysyttyäLaskutusasiatAsioi digissäOmat vakuutuksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
VakuutuksetAmmattiliiton jäsenelleAsiakasedutAsiakkaalle
Valitse sivuIlmoita vahingostaOta yhteyttäUsein kysyttyäLaskutusasiatAsioi digissäOmat vakuutukset
Automaattinen päätöksenteko ja käyttöönottopäätökset
Automaattinen päätöksenteko lakisääteisessä vakuuttamisessaTyötapaturma- ja ammattitautilain (459/2015), liikennevakuutuslain (460/2016) ja potilasvakuutuslain (948/2019) mukaiset vakuutukset ovat lakisääteisiä. Automaattinen päätöksenteko perustuu niissä hallintolakiin (434/2003) ja julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annettuun lakiin (906/2019).Hallintolain mukaan automaattisesti voidaan ratkaista asia, johon ei sisälly seikkoja, jotka edellyttävät tapauskohtaista harkintaa, tai johon sisältyvät tapauskohtaista harkintaa edellyttävät seikat asian käsittelijä on arvioinut. Ratkaisemisen on perustuttava sovellettavan lain ja etukäteisen harkinnan perusteella laadittuihin julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain mukaisiin käsittelysääntöihin.Lakisääteisiin vakuutuksiin liittyvien asioiden automaattisesta ratkaisemisesta tehdään julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetussa laissa tarkoitettu käyttöönottopäätös. Käyttöönottopäätökset
PäätösKeskinäinen Vakuutusyhtiö Turva ottaa käyttöön hallintolain (434/2003) 8 b luvussa tarkoitetun automaattisen ratkaisumenettelyn liikennevakuutuslain (460/2016) mukaisissa käyttöhyödyn menetyksen korvaamista koskevissa päätöksissä.Päätöksen perustelutHallintolain 53 e §:n 2 momentin mukaan viranomainen voi ratkaista automaattisesti asian, johon ei sisälly seikkoja, jotka edellyttävät tapauskohtaista harkintaa, tai johon sisältyvät tapauskohtaista harkintaa edellyttävät seikat virkamies tai muu asian käsittelijä on arvioinut. Ratkaisemisen on perustuttava sovellettavan lain ja etukäteisen harkinnan perusteella laadittuihin julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (906/2019) 2 §:n 16 kohdassa tarkoitettuihin käsittelysääntöihin.Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turvan automaattinen ratkaisumenettely liikennevakuutuslain (460/2016) mukaisissa käyttöhyödyn menetyksen korvaamista koskevissa päätöksissä perustuu ennalta laadittuihin käsittelysääntöihin, eikä se sisällä seikkoja, jotka edellyttävät tapauskohtaista harkintaa.Moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutuneen liikennevahingon johdosta maksetaan korvausta liikennevakuutuksesta sen vuoksi, ettei moottoriajoneuvoa ole voitu käyttää (ns. seisonta-aika). Korvaus perustuu liikennevakuutuslain 37 §:ään ja sen nojalla sovellettavaan vahingonkorvauslain 5 luvun 5 §:ään. Seisonta-ajan korvauksella pyritään kattamaan moottoriajoneuvon hankkimisesta aiheutuneet seisonta-aikaan kohdistuvat kustannukset, jotka tietyn tyyppisillä ajoneuvoilla on keskimääräisesti, ja muu käyttöhyödyn menetys. Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta vahvistaa kunakin vuonna sovellettavat seisonta-ajan korvaustasot. Ajoneuvo sijoitetaan automaattisessa päätöksenteossa etukäteen määriteltyjen käsittelysääntöjen perusteella tiettyyn Liikenne- ja Potilasvahinkolautakunnan korvausohjeen mukaiseen luokkaan korjaamon lähettämän korjauskustannuslaskelman tarkastamisen yhteydessä. Korvaus seisonta-ajalta maksetaan automaattisesti korjausajan osoittavan korjaamolaskun saavuttua vakuutusyhtiöön.Hallintolain 53 f §:n 1 momentin mukaan automaattisen ratkaisemisen edellytyksenä on, että luonnollinen henkilö, johon ratkaisu on kohdistettu, voi kaikilta osin vaatia siihen oikaisua maksutta 7 a luvun mukaisella oikaisuvaatimuksella tai siihen rinnastuvalla vaatimuksella, joka käsitellään päätöksen tehneessä viranomaisessa tai sen kanssa samaan rekisterinpitäjään kuuluvassa viranomaisessa.Hallintolain 53 e §:n 4 momentin mukaan oikaisuvaatimusta tai siihen rinnastuvaa vaatimusta ei voida ratkaista automaattisesti.Käyttöhyödyn menetyksen korvaamisesta annetaan kirjallinen päätös, johon liitetään muutoksenhakuohje. Muutoksenhakuohjeessa ohjataan toimittamaan oikaisuvaatimus ensin vakuutusyhtiölle, jossa vaatimuksen tutkii luonnollinen henkilö. Vakuutusyhtiö voi tehdä päätöksen itseoikaisun, jos muutoshakemuksessa esitetyt seikat sitä puoltavat.Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva on rekisterinpitäjänä toimiessaan huomioinut menettelyssä kaikki tietosuojalainsäädännön, erityisesti yleisen tietosuoja-asetuksen (EU 2016/679), vaatimukset käsitellessään henkilötietoja.Päätöksen perusteena olevat asiakirjatKäsittelysääntöjä koskeva dokumentaatio
Laadunvarmistamista koskeva dokumentaatio
Laadunvalvontaa koskeva dokumentaatio
Päätöksenteko ja käyttöönottoPäätös on tehty 8.4.2025
Päätöksen on tehnyt Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turvan johtoryhmä
Ratkaisumenettely otetaan käyttöön julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönottoa ja käyttöä koskevan 6 a luvun voimaantulon jälkeen, 10.4.2025
LisätietojaLisätietoja antaa korvausjohtaja Jukka MerenheimoSovelletut säännöksetHallintolaki (434/2003)
Laki julkisen hallinnon tiedonhallintalaista (906/2019)
Liikennevakuutuslaki (460/2016)
AsiakkaalleTietosuojaAutomaattinen päätöksentekoHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn