Kaikki yhtä hymyä – Turvan brändi-ilmeen uudistus on ulkona!
5.10.2020 - Loviisa Itäkannas
Mikä vakuutusasioissa hymyilyttäisi? Tämähän sen kaiken tiivistää. Vakuutusyhtiön kanssa asioidaan yleensä vasta kun jotain ikävää on tapahtunut. Toisaalta vakuutusyhtiö haluaa tuottaa hyviä asiakaskokemuksia, jotta ikävienkin asioiden hoitaminen jättäisi jälkeensä hyviä tunteita.
Luottamusta, helppoutta ja helpotusta. Me Turvassa halusimme astua vielä hiukan pidemmälle, ja ottaa jo pitkään käytössä olleesta tunnuslauseestamme Hymyile, olet Turvassa! kaiken irti.
Heti alkuun paljastan, että tämä projekti lähti vähän lapasesta. Oli tarkoitus vain päivittää vanhaa brändi-ilmettä, mutta sitten laitettiinkin logoa lukuun ottamatta kaikki uusiksi. Graafisen ilmeen lisäksi päätettiin teettää omat valokuvat ja nostaa esille myös uusia ydinviestejä sekä päivittää puhetyyliä eli tone-of-voicea.
Kaikessa tässä pohjalla ovat tietysti Turvan arvot: vastuullinen, mutkaton ja Hymyile, olet Turvassa! Viimeinen näistä on pitkäaikainen Turvan tunnuslause, joka tiivistää oikeastaan sen kaiken, mitä haluamme olla ja sanoa niin asiakkaille, yhteistyökumppaneille kuin omalle henkilökunnallekin. Niinpä ideaa koko brändiuudistukselle ei tarvinnut sen kauempaa hakea eikä syvältä kaivaa.
Mainostoimistokumppaniksi työhön valitsimme tamperelaisen Villivision ja sen osaavat tekijät. Osalle heistä Turva oli jo ennestään tuttu, joten mutkaton toimintatapa ja avoin kommunikaatio syntyi helposti. Omasta mielestämme olimme tietenkin olleet hyvin selkeitä toiveissamme, mutta silti Villivision tiimiä piti alkuun kannustaa rohkeampiin esityksiin. Toisaalta, kukapa sitä nyt vakuutusyhtiön brändi-ilmeellä lähtee revittelemään heti ensimmäisellä kommenttikierroksella? Parin työstökierroksen jälkeen pääsimme yhteisymmärrykseen kiehkuroista, täplistä, väreistä ja viesteistä. Varsinaisesti revittelystä ei ehkä vieläkään voi puhua, mutta erottuvuutta, persoonallisuutta ja käytettävyyttä ilmeestä löytyy, juuri niin kuin halusimmekin.
Kaikessa viestinnässä ja markkinoinnissa kuvien merkitys on tullut yhä tärkeämmäksi. Kuvapankit ovat täynnä kuvia, runsaudenpula aiheuttaa valinnanvaikeutta ja toisaalta vie myös hurjasti työaikaa. Tämä on tuttua tuskaa kaikkien organisaatioiden viestinnässä ja markkinoinnissa. Lisäksi meitä vaivasi usein kuvissa se, että ne ovat leimallisesti muualta kuin Suomesta, ja usein meille tärkeät turvallisuusasiat ovat vähän niin ja näin. Niinpä päätimme aloittaa yhteistyössä helsinkiläisen Keksi Agencyn kanssa oman kuvamaailman luomisen.
Keksi on kotimainen ja vastuullinen yritys, jonka kanssa pystyimme toteuttamaan kuvamaailmamme alusta loppuun ja määrittelimme itse, minkälaista tunnelmaa haluamme niillä luoda ja mitä viestejä välittää. Pääsimme myös itse valitsemaan kuvausmallit eli kasvot yrityksellemme. Tämä valintatyö tuntui hetkittäin hiukan hassulta ja hämmentävältä, kun arvioimme vieraiden ihmisten ulkonäköä ja kokosimme kuvausperheitä ja -porukoita pelkän ulkonäön perusteella. Olikin sitten hauska itse todistaa tai kuulla jälkikäteen, miten hauskaa kuvattavilla oli yhdessä ollut.
Työ brändi-ilmeen uudistamiseksi aloitettiin syksyllä 2019 ja maaliskuussa 2020 alkoi projekti olla kasassa niin hyvin, että ryhdyimme tositoimiin eli työstämään valmiita materiaaleja. Päätimme lanseerata ilmeen sisäisesti kesäkuun alusta ja ulkoisesti syksyllä 2020. Sisäinen lanseeraus sai kuitenkin uuden käänteen, kun korona sulki meidät kaikki koteihimme. Ilmeen uudistustyön myötä oli kuitenkin jo syntynyt idea brändioppaasta jokaiselle turvalaiselle. Opasta työstäessämme sen nimeksi terävöityi Hymyopas ja kesäkuun koittaessa totesimme, että koronaväsymystä torjuaksemme ja brändin sisäistä lanseerausta tukeaksemme postitamme Hymyoppaan ja pienen tarra-arkin kaikille työntekijöille kotiosoitteisiin. Tämä nostatti iloa ja ihastusta, jota olimme toivoneetkin. Lisäksi opas tuli selvästi luettua huomattavasti tarkemmin, kun se tuli kotiin eikä työpaikan postilokeroon.
Nyt olemme brändi-ilmeen ulkoisen lanseerauksen kynnyksellä ja jännitämme, miten uusi ilme vastaanotetaan? Nouseeko tunnettuutemme niin kuin on ajateltu? Välittyvätkö arvomme vahvemmin? Saammeko aikaan sen hymyn, jota tavoittelemme?
Loviisa Itäkannas
kirjoittaja on Turvan viestintäjohtaja
Katso myös:
Muuttamisen ihanuutta
14.8.2020 | Vapaa-aika
Kukonlaulun aikaan heräämme kesäiseen aamuun, valmiina muuttofirman saapumiseen. Herätyskello saa torkuttaa pitkän aikaa, enkä millään jaksaisi nousta edellisen yön muuttamisen jäljiltä. Ensimetrit on siis jo muutossa otettu, ja irtaimistoa kuljetettu uuteen asuntoon, jotta muuttofirmalle jää vain isoimmat kuljetettavat.
TaskuTurva tuli, olitko valmis?
21.7.2020 | Työelämä
Voi olla, että kyseessä oli synkkä ja myrskyinen yö, kun idea TaskuTurvasta syntyi vuonna 2017. Turvan asiakkaiden ja liittovakuutettujen oma sovellus julkaistiin jo saman vuoden loppupuolella. Ja suuri päivitys tähän heti perään 2020. Muutamassa kuukaudessa entistä ehompi TaskuTurva on kerännyt yli 20 000 latausta ja vastaanotto on ollut lämmin. Mutta miten tähän pisteeseen päädyttiin?
Palautumisen sietämätön keveys
10.6.2020 | Vapaa-aika
Yhdellä on lomautukset päällä, joku tekee etänä töitä tai opintoja, toisilla työt ovat loppuneet kokonaan ja osa yrittää vuotuiseen tapaan saada kaiken valmiiksi ennen lomaa. Kesää pitäisi suunnitella, mutta ei oikein tiedä mitä saa ja voi tehdä.