Poikkeuselämää

24.3.2020 - Tiina Kemppi

Turvan asiakaspalvelijat tekevät työtä, jota tuskin yksikään robotti voi korvata.

Viime viikot ja erityisesti viime päivät ovat olleet myös vakuutusyhtiössä normaalista poikkeavaa aikaa. Asiakkailtamme on peruuntunut matkoja, huoli sairastumisesta ja korvattavuudesta on suuri, monia asiakkaitamme uhkaa työttömyys tai lomautus, joillakin se on jo realisoitunut.

Kaiken murheen keskellä on kuitenkin tapahtunut myös paljon hyviä asioita. Ihmisten välittäminen toisia ihmisiä kohtaan, avunanto ja yhteisöllisyys on lisääntynyt yllättävilläkin tavoilla. Kauppa-apua tarjotaan ja paikallisten pienyrittäjien pelastamiseksi on kääritty hihat toden teolla. Myös yritysten palveluvalikoima esimerkiksi kotiinkuljetuksiin on laajentunut todella ihailtavasti.

Koska meidän kaikkien, myös täällä vakuutusyhtiössä, pitää näinä hetkinä löytää ilon ja onnistumisen aiheita säilyäksemme järjissämme, olemme mekin yrittäneet herätellä luovuutta henkilöstömme tueksi.

Vaikka toimistojen sulkeminen tällaisessa tilanteessa tuntuikin ainoalta oikealta päätökseltä, se pyöräytti henkilökuntamme arjen uusiksi. Toisaalta se mahdollisti se monelle etätyön ja jopa ruokatuntilenkit aurinkoisessa säässä. Olemme muutamassa päivässä kokeneet palavereita hiukset pystyssä, lapset linjoilla ja koirat haukkumassa. Silti kaikki on sujunut olosuhteisiin nähden hyvin ja tilanne on jopa avannut aivan uusia ulottuvuuksia toisillemme. ”Äiti, onko tämä omena luomua vai pitääkö se kuoria?” kirvoittaa kyllä hymyn jokaisen palaverilaisen huulille.

Lisäsimme myös puhelinlinjoillemme tiedotteen, jossa jo valmiiksi kerromme, että työntekijöidemme lapset saattavat todellakin välillä osallistua vanhempiensa työntekoon. Välillä työt aloitetaan aikaisin aamulla, ja jatketaan myöhään illalla, jotta välissä voi pyörittää arkea ja haukata hieman happea.

Yrittäjien leipä on tällä hetkellä tiukassa ja myös Turvassa kaikki edustajat ovat yrittäjiä. Heidän toimeentuloaan tukeaksemme ajanvarauksia hoitavat nyt myös asiakaspalvelijat edustajien apuna. Jos siis vaikkapa asiakasneuvojamme Kaisa soittaa sinulle ja tarjoaa vakuutusturvan päivitystä tai kilpailutusta puhelintapaamisen merkeissä, koittaa hän vain pelastaa yrittäjä-Joonan ansion. Näistä yhteistyön hetkistä on saatu myös monet ilon aiheet, yhteistyöllä siis eteenpäin!

Tuntuupa arki tällä hetkellä kuinka hankalalta tahansa, arjen pienet ilot löytämällä on helpompi mennä huomiseen. Vaikka siitä ei kovin paljon tietäisikään.

Tiina Kemppi
kirjoittaja on Turvan myyntijohtaja

Katso myös: