Kumppanuus kantaa

1.8.2018 - Tiina Neuvonen

Tiina Neuvosen blogikuva

Asiakassuhde syvenee kumppanuudeksi kun yhdessä tekeminen tuo lisäarvoa molemmille osapuolille.

Pitkän helteisen tapahtumapäivän jälkeen tunsin väsymyksen lisäksi myös kiitollisuutta. Olimme kovassa kuumuudessa yhdessä ammattiliiton porukan kanssa rakentaneet kesätapahtumaan pisteen, kohdanneet siellä valtavan määrän ihmisiä ja illan päätteeksi taas purkaneet. Sama toistui seuraavana päivänä ja vielä sitäkin seuraavana. Kaikki tämä hyvässä hengessä, hymyn ja huumorin ryydittämänä, toisiamme auttaen. Todellinen yhdessä tekemisen riemuvoitto ja osoitus aidosta kumppanuudesta.

Kotona pysähdyin miettimään asiaa tarkemmin. Mitä oikeastaan on kumppanuus? Sanakirja määrittelee kumppanin uskolliseksi seuralaiseksi, kaveriksi, jonka kanssa puuhaillaan yhteisiä asioita. Yksi tulkinta on elämäntoveri. Luotettava, ystävä, joka tukee niin hyvinä kuin huonoina hetkinä.

Kyllä, ihan oikealta kuulostaa. Ja vaikka nämä ominaisuudet voitaisiin liittää myös hyvään parisuhteeseen, sopii kuvaus yhtä hyvin asiakkuussuhteeseen. Ihmisethän senkin loppujen lopuksi tekevät. Jos yritys jää yhteistyötahoilleen kovin etäiseksi, ei synny aitoa kumppanuuttakaan. Yhdessä tekeminen vahvistaa siteitä, etäisyys puolestaan höllentää niitä.

Hyvä kumppanuus perustuu toimivaan avoimeen vuorovaikutukseen. Yhteisestä tekemisestä on oltava lisäarvoa molemmille. Ihannetapauksessa molempien osaaminen täydentää toisiaan. Sen sain tänä kesänä taas ihan käytännön tasollakin huomata.

Totta on, että hyvä yhteistyösuhde ei synny hetkessä, vaan ajan kanssa tekojen kautta. Jälleen sama kuin ihmissuhteissa. Yksi lyhyt tapaaminen ei useimmiten vielä tee ystävyyttä, vaan siihen tarvitaan viikkoja, kuukausia ja joskus jopa vuosia. Kumppanuus onkin monella tapaa taitolaji. Kun tunnemme toisemme hyvin, luottamus vahvistuu ja pääsemme sitä kautta myös yhteiseen kehittämiseen. Kuuntelemalla ja keskustelemalla. Kun toiminta on konkreettista ja tavoitteet selvillä, syntyy hyvää jälkeä.

Haasteita toki riittää. Ihmiset vaihtuvat, organisaatiorakenteet muuttuvat, ajasta on pulaa. Kumppanuutta ei voi kuitenkaan jättää näissäkään tilanteissa hoitamatta. Käydään sillä ensimmäisellä kahvikupillisella ja tutustutaan.

Kirjoittaja on Turvan liittomarkkinointipäällikkö.

Katso myös: