Turvan vuosi 2023: alan parasta palvelua, vakavaraisuutta ja uudistumista
Vuosi 2023 oli Keskinäiselle Vakuutusyhtiö Turvalle vakaan kasvun vuosi. Kokonaistulos oli Turvan historian toiseksi korkein ja liikevaihto ennätyslukemissa. Myös yhtiön vakavaraisuus on vahvalla tasolla.
Alan tutkitusti tyytyväisimmät asiakkaat
Vuonna 2023 Turva osoitti kykyä uudistua, kehittyä ja palvella asiakkaitaan muuttuvassa toimintaympäristössä. Turva saavutti EPSI Ratingin vuosittaisessa asiakastyytyväisyystutkimuksessa
Digitaalisia palveluitaan voimakkaasti kehittämällä yhtiö on pystynyt haastamaan alan isompia toimijoita.
”Vahinkovakuutusalalla digitaaliset palvelut yleistyvät, ja meidän asiakkaamme odottavat mutkatonta asiointia ja persoonallista palvelukokemusta alati digitalisoituvassa maailmassa monessa eri kanavassa. On hienoa huomata, että olemme onnistuneet tässä siirtymässä vastaamaan noihin odotuksiin samalla tinkimättä alan parhaasta palvelusta”, Turvan toimitusjohtaja Ville Raunio iloitsee.
Jatkuvassa NPS-asiakassuosittelumittauksessa (Net Promoter Score) Turvassa asioineiden suositteluindeksi oli myös erinomainen 64,8.
Kasvun avainluvut 2023 *)
Vakuutusmaksutulo: 146,8 M€ (140,9 M€ v.2022)
Liikevaihto: 150,9 M€ (132,9 M€ v.2022)
Yhdistetty kulusuhde: 95,9 % (97,2 % v. 2022)
Liikevoitto: 11,8 M€ (-2,1 M€ v. 2022)
Kokonaistulos: 19,5 M€ (-20,8 M€ % v. 2022)
Omistaja-asiakasalennusten määrä: 10,8 M€
Vakavaraisuussuhde 258 % (269 % v. 2022)
Henkilöasiakkaita vuoden lopussa 220 981, yritysasiakkaita 10 901, ammattiliittoja asiakkaina 42
Vuonna 2023 Turva kasvoi vakaasti ja osoitti vahvaa vakavaraisuutta. Turvan vakuutusmaksutulo oli 146,8 miljoonaa euroa, ja kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 4,2 prosenttia. Liikevaihto oli ennätykselliset 150,9 miljoonaa euroa, liikevoitto 11,8 miljoonaa euroa ja käyvin arvoin laskettu kokonaistulos Turvan historian toiseksi korkein: 19,5 miljoonaa euroa.
Turva on asiakkaidensa omistama, keskinäinen yhtiö. Siksi tulosta ei jaeta osakkeenomistajille, vaan sillä vahvistetaan yrityksen vakavaraisuutta, kehitetään palveluita ja jaetaan etuina omistaja-asiakkaille. Vuonna 2023 omistaja-asiakasalennusten määrä oli 10,8 miljoonaa euroa.
Digipalvelut kasvattivat suosiotaan
Digitaalisten palveluiden suosio jatkoi kasvuaan: mutkatonta asiointia tarjoavaa
Kulttuurityötä, itsetutkiskelua ja uusi visio
Turva saavutti vuonna 2023
Vastuullisesti uudistuen
Vastuullisuustyössään Turva tavoittelee myönteistä vaikutusta suomalaiseen yhteiskuntaan ja ympäristöön. Vastuullisuus tarkoittaa yhtiölle alan parasta huolenpitoa omistaja-asiakkaista, vahvaa vakavaraisuutta, oikein toimimisen kulttuuria, ekologista kestävyyttä ja kotimaisuutta.
Vuosina 2021–2023 vastuullisuus oli yksi Turvan kärkihankkeista, ja sen aikana kartoitettiin vastuullisuuden nykytila, laadittiin kehityssuunnitelmia ja määriteltiin Turvan vastuullisuusohjelman 2023–2025 painopisteet:
1. Parasta arjen turvaa
2. Kohti kestäviä valintoja
3. Vakavaraisena valmiina auttamaan
4. Hymyä, huolenpitoa ja huippuosaamista
Turvan pääkonttorille on myönnetty Green Office -sertifikaatti, ja vuonna 2023 Turva laati tiekartan oman toiminnan hiilineutraaliuteen. Turvan liiketoimintaperiaatteita ja vakuutustoiminnan sekä sijoitustoiminnan tavoitteita täsmennettiin ja julkaistiin Turvan
Ammattiliittojen kanssa toteutettiin vuoden aikana useita yhteisiä vastuullisuustekoja: muun muassa Ammattiliitto Pron kanssa toteutettiin
Vastuullisuuden kärkihanke päättyi vuoteen 2023, mutta työ vastuullisuuden saralla jatkuu Turvassa määrätietoisesti eteenpäin.
*) Tiedot ovat vielä tilintarkastamattomia.