Mitä teen, jos matkani peruuntuu?


Toisinaan pitkään suunniteltu ja odotettu matka peruuntuu, tavallisimmin sairastumisen vuoksi. Vaikka harmi on usein päällimmäisenä mielessä, kannattaa peruuntumiseen liittyvät käytännön asiat hoitaa kuntoon niin pian kuin mahdollista.

Jos matkasi peruuntuu, ole ensimmäiseksi yhteydessä matkanjärjestäjään ja lentoyhtiöön. Tämä tulee tehdä heti, kun matkan peruuntuminen varmistuu. He kertovat tarvitsevatko esimerkiksi lääkärintodistusta, ja mitä he voivat sinulle peruuntumisesta korvata. Pyydä tositteet peruutuksista ja korvauksista itsellesi, esimerkiksi sähköpostiisi.

Matkavakuutuksesta matkan peruuntumisesta voi saada korvausta, jos se johtuu omasta tai lähiomaisen äkillisestä sairaudesta, tapaturmasta tai kuolemasta. Myös omaisuudellesi sattunut vahinko, joka edellyttää Suomeen jäämistä, voi oikeuttaa korvaukseen. Esimerkiksi tulipalo tai vesivahingot ovat usein tällaisia tilanteita.

Vakuutuksesta voidaan kuitenkin korvata vain se osa, mitä matkanjärjestäjä ei ehtojensa tai valmismatkalain perusteella korvaa. Vakuutuksesta korvattavia ovat matkan peruuntumisen aiheuttamat kulut kuten maksetut matkaliput, majoitukset, vuokra-autot, retket ja pääsyliput. Esimerkiksi matkan peruuttaneen sairauden hoitokuluja ei siis korvata matkavakuutuksesta.

Jos olet jo ehtinyt lähteä kotoa matkalle ja jotain sattuu, katso ohjeemme matkan keskeytymiseen.

Tarvittaessa voit tehdä vahinkoilmoituksen täällä.

Sinua saattavat kiinnostaa myös: