Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
16.12.2022

Sähköauton vakuutus – 6 ammattilaisten tärppiä

Sähköauton ja sen vakuutuksen hankinnassa saattaa mietityttää moni asia. Vastaamme tässä artikkelissa ammattilaistemme johdolla usein askarruttaviin kysymyksiin.

Lähikuva valkoisesta sähköautosta, joka on laturissa.

Kannattaako sähköauton hankinta?

Sähköautoilu on kallista lystiä – vai onko? Talvella taivaisiin pompahtaneet sähkölaskut ovat saaneet osan heistä, jotka harkitsevat sähköautoon siirtymistä, kääntymään kannoillaan.

Lataamisen hinta on riippuvainen monesta tekijästä, kuten siitä missä ja milloin lataa. Silti voi todeta, että perinteisiä polttoaineita käyttäviin autoihin verrattuna sähköauton käyttäminen on pahimmillaan kutakuinkin yhtä kallista, mutta parhaimmillaan merkittävästi halvempaa.

Vaikka tämänhetkiset sähkönhinnat aiheuttavat pohdintaa, on kiistaton fakta, että liikenteen käyttövoimamurros on käynnissä. Siirtymä sähköön tulee kasvamaan joka tapauksessa. Tämä näkyy autojen saatavuudessa, joka on myös hyvä huomioida. Saattaahan olla, että kun auton lopulta saa, voivat energianhinnat olla jo tippuneet niin sanottujen vanhojen hyvien aikojen tasolle.

Taloudellisuuden lisäksi autohankintapäätöstä ohjaavat myös ekologiset arvot. Sähköauto on elinkaarensa ajalla vähäpäästöisempi vaihtoehto kuin polttomoottoriauto.

Sähköauton vakuutus verrattuna polttomoottoriauton vakuutukseen

Vaan entäpä sähköauton vakuuttaminen – miten se sitten eroaa polttomoottoriauton vakuuttamisesta? Vastaus: lopulta aika vähän.

Sähköauto vakuutetaan samalla tavalla ja samoilla vakuutustuotteilla kuin bensa- tai dieselkäyttöiset polttomoottoriautot. Olipa kyseessä sitten henkilö-, paketti- tai matkailuauto. Liikennevakuutus on sähköautoille muiden moottoriajoneuvojen tapaan pakollinen ja lakisääteinen. Kaskovakuutus puolestaan vapaaehtoinen, mutta suositeltava.

Sähköauton vakuutus ei ole automaattisesti erityisen kallis, sillä hinta muodostuu monesta tekijästä. Hintaan vaikuttavat auton tekniset tiedot kuten teho ja paino sekä haltijan tiedot kuten ikä ja kotipaikka. Kaikki nämä tekijät vaikuttavat tilastojen mukaan vahinkoriskiin.

– Kannattaa pyytää vakuutustarjous, kun jokin tietty automalli alkaa kiinnostaa. Sekin auttaa arvioimaan tulevia sähköautoilun kustannuksia, Turvan kehityspäällikkö Marja Räsänen vinkkaa.

Sähköauton kaskovakuutus – mitä kannattaa sisällyttää?

Kaskovakuutus valitaan oman tarpeen ja tilanteen mukaan. Uudelle tai uudehkolle autolle on Turvan vakuutusvalikoimasta yleisin valinta ollut Liittokasko tai Turvakasko. Nämä molemmat sisältävät tavanomaisimpien vakuutusturvien, kuten kolaroinnin, eläintörmäyksen, varkauden, palon ja ilkivallan lisäksi myös pysäköintiturvan, lasivakuutuksen ja lunastusedun.

– Etenkin lunastusetu on asiakkaalle merkittävä etu, jos auto vahingoittuu niin pahasti, ettei sen korjaaminen kannata. Liittokasko sisältää lisäksi laajan sijaisautovakuutuksen, joka turvaa matkan jatkumisen myös teknisen vian yhteydessä, Räsänen kertoo.

Tutustu Turvan erilaisiin kaskovakuutuksiin.

Sähköautoilua pohtivalle hyviä uutisia tuo vuoden 2023 alusta muuttuva Turvan autopalveluvakuutus. Jatkossa sillä korvataan yksityiskäyttöisen henkilöauton käyttövoiman loppumisen takia tarvittava hinaus Suomessa. Kuljetus korvataan lähimpään paikkaan, jossa autoon voidaan lisätä polttoainetta tai ajoakkuja ladata. Vaihtoehtoisesti voidaan korvata kuluja, joita tulee käyttövoimana toimivan energian vahinkopaikalle toimittamisesta.

Yleisimmät vahingot sähköautolla

Useimmiten vakuutukseen turvautuminen ei johdu sähköautoilla suoranaisesti sähkökäyttöisyydestä. Aivan kuten polttomoottorillisissakin autoissa, myös sähköautoissa yleisimpiä vahinkoja ovat törmäysvahingot.

– Tutkimusten mukaan sähköautojen vauriokorjauskulut ja vahinkotiheys ovat olleet suurempia kuin perinteisillä käyttövoimilla toimivien ajoneuvojen, Turvan autovahinkotarkastaja Hannu Kuismin kertoo.

Saattaa kuulostaa yllättävältä, mutta lopulta selitys on varsin luonnollinen. Sähköautot nimittäin ovat suurelta osin tehokkaita ja hyvin suorituskykyisiä malleja, mikä lisää törmäysten tilastollista todennäköisyyttä. Lisäksi niiden käyttö on keskittynyt vilkkaasti liikennöidyille alueille, joita ovat suuret kaupungit ja niiden lähialueet.

Miten sähköauton korjaus eroaa muista autoista?

Entä sitten vahinkojen korjaus? Kun verrataan polttomoottorillisten ajoneuvojen korjaustoimenpiteisiin, merkittävin ero sähköautoissa liittyy korkeajännitejärjestelmän huomioimiseen ja tarvittaviin varotoimenpiteisiin. Sen pääkomponentteja ovat muun muassa ajoakku, sähkömoottori ja näihin liittyvät kaapeloinnit.

– Järjestelmän rakenne täytyy tuntea, vaikka itse korkeajännitejärjestelmä ei olisikaan vaurioitunut. Korkeajännitetöitä tekevillä mekaanikoilla on oltava tarvittavat koulutukset ja tietotaito suoritettaviin korjaustoimenpiteisiin, Kuismin kertoo.

Nykyaikaisen auton kolarivaurioiden korjaaminen on aina tapauskohtaista, olipa kyseessä sitten sähköauto tai perinteisellä moottorilla varustettu auto. Sähköautoissa on lähtökohtaisesti paljon modernia koritekniikkaa ja ajoa avustavia ADAS-järjestelmiä. Toisaalta sama pätee myös muihin nykyaikaisiin autoihin, joten niiden osalta vauriokorjaustoimenpiteet ovat hyvin samankaltaisia.

Sähköauton lataaminen kotona – turvallisuus ennen kaikkea

Suositeltavin tapa ladata sähköauto on sille tarkoitettu latauspiste. Sen kytkentä on suunniteltu kestämään latausvirrat, ja siinä on vikavirtasuojaus. Se on myös huomattavasti nopeampi ja turvallisempi kuin tavallinen kotipistorasia, jota ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen latauskäyttöön.

Latausasema kannattaa hankkia luotetulta toimittajalta. Lisäksi niiden asennustyöt tulee jättää ammattilaisten hoidettavaksi. Sähkötöitä kun saavat tehdä vain lain, asetusten ja viranomaismääräysten edellytykset täyttävät henkilöt ja yritykset.

Mikäli aikoo käyttää olemassa olevia pistorasioita, tulisi ne aina tarkastuttaa sähköalan ammattilaisella. Lisäksi pistorasian kuntoa tulee tarkkailla. Vanhoissa omakotitaloissa on syytä tarkistaa pistorasian kunnon lisäksi sitä syöttävän kaapelin kulkureitti.

– Tyypillisimpiä virheitä on, että sähköautoa ladataan normaalista pistorasiasta, eikä pistorasian soveltuvuutta ja kuntoa selvitetä etukäteen. Tämä voi aiheuttaa merkittävän paloriskin, Turvan vahinkotarkastaja Antti Ketoja sanoo.

– Toinen on se, että latauslaitteen roikkuva yksikkö jätetään roikkumaan siten, että se aiheuttaa vääntörasitusta pistorasiaan ja itse latausjohtoon. Yksikkö tulisi tukea esimerkiksi koukkuun tai koriin niin, ettei se ole pelkästään johdon varassa, Ketoja summaa.