Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Kaikki Turvassa – onnistumisen filosofia

20.11.2020 - Sini Lakaniemi

Aloitin Turvassa syyskuussa 2019 aluemyyntipäällikkönä, ja tehtävänämme oli rakentaa alueellemme Helsinkiin, Espooseen, Lohjalle ja Porvooseen toimiva edustajaverkosto ja synnyttää joukkue, joka tukisi Turvan strategiaa pääkaupunkiseudulla. Ajatus oli, että jatkossa tämä joukkue hoitaa alueellamme asiakkaidemme tärkeimmät asiat Turvaan ammattitaidolla. Vuosi on ollut työurani kummallisin pandemioineen ja etätöineen, mutta samalla myös parasta mitä minulle on ikinä tapahtunut.

En olisi voinut löytää parempaan kulttuuriin ja työyhteisöön kuin meidän pieneen ja parhaaseen vakuutusyhtiöön, Turvaan. Puhumattakaan siitä, miten huikeita tyyppejä meidän ainutlaatuiseen joukkueeseen on kanssani kulkemaan löytynyt. 

Olemme saaneet olla tänä vuonna osa Turvan onnistumistarinaa, ja meillä on vahva usko tulevaan koronan kurimuksesta huolimatta. Turvan asiakkaat voivat olla rauhallisin mielin tulevanakin vuonna, sillä meillä asiat ovat mallillaan ja työtä tehdään sydämellä. 

Kuluneen vuoden aikana olemme päässeet todistamaan ihmeellisen monia onnistumistarinoita, joissa asiakkaille on saatu aikaiseksi ratkaisuja, jotka tuovat tullessaan rauhalliset yöunet ja varmuuden siitä, että paljon on mietitty valmiiksi, jos jotakin odottamatonta sattuu. Mistä nämä onnistumiset ja iloiset asiakaskohtaamiset ovat saaneet alkunsa? Miten jaksamme innostua asiakkaidemme Turvasta uudelleen ja uudelleen? 

Uskon, että asiakkaiden kanssa onnistumiseen tarvitaan paljon tahtoa ja aitoa halua auttaa. Tarvitaan myös väkevää halua olla juuri siinä asemassa niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa haluaa onnistua. Täytyy miettiä yhdessä, mikä on ideaalitilanne, jossa kaikki voittavat.

Paras tilanne on silloin, kun sekä asiakas että myyjä tuntevat saavuttaneensa ratkaisun, jossa kumpikin onnistuvat. Jokaisen on tiedettävä, milloin on onnistunut, jotta tietää, että on onnistunut! Välillä tarvitsee kaivella tämä unelmatilanne mielen sopukoista esiin ja muistuttaa mieleen, keitä varten me näitä hommia paiskitaan. Asiakas on meille tärkein kaikessa tekemisessämme ja vaikka myyntiä teemmekin, teemme sen sydämellä asiakasta kuunnellen. 

Onnekseni olen saanut ympärilleni joukon yritteliäitä, ahkeria, hurjia ja taitavia ammattilaisia, joilla jokaisella on sydän paikallaan ja vahva tahto onnistua. Jokaisella on päivittäisessä tekemisessään mielessään oma tavoitteensa, ja joka päivä, viikko ja kuukausi pohditaan, miten sinne porukalla ja yksilöinä päästään.

  • ”Haluan, että minut nähdään asiantuntijana, sellaisena tyyppinä, jolle soitetaan aina kun vakuutukset tulevat mieleen.”
  • ”Olisi mukavaa, jos olisin niin osaava, että verkostoni suosittelisi minua muille asiakkaille!”
  • ”Haluan olla rento ja hauska myyjä, joka heittää läppää asiakkaiden kanssa ja siinä sivussa hoitaa vakuutukset kuntoon.”

Tavoitteet ovat jokaiselle omanlaisia – jokainen on ainutlaatuinen tyyppi, joten onnistumistakin on mitattava eri tavoilla ja mietittävä, mikä on kullekin sopiva tyyli ja taso. Meillä saa olla juuri sellainen kuin on, kunhan vain on paljon huumoria ja aimo ripaus rohkeutta matkassa. 

Jokainen joukkue tai tiimi on omanlaisensa. Niin meidänkin. Meillä kuljetaan rinnakkain toinen toista tukien ja puhutaan rehellisesti, jos jokin menee pieleen. Meillä nauretaan, vitsaillaan ja iloitaan työviikot ilman turhaa jäykistelyä. Porukassa on monenmoista tekijää, mutta kaikissa on yksi yhteinen piirre:  suuri sydän ja hyvä tahto, joilla työtä tehdään ahkerasti, määrätietoisesti ja ammattitaidolla.

Tiedämme sen, että meistä kukaan ei pärjää yksin, ja jos haluaa saada apua, on pakko sitä myös antaa. Jos näyttää siltä, että joku on putoamassa meidän yhteisen junan kyydistä, niin asioista puhutaan rehellisesti ja suoraan, vaikka se ei aina ole helppoa. Kaikesta selvitään, kun vain uskalletaan heittäytyä ja luottaa omaan porukkaan. Yhdessä ratkaistaan kiperimmätkin pulmat ja iloitaan, kun siihen on aihetta. 

Olen menneen vuoden aikana pohdiskellut, mitkä ovat olleet parhaiden kohtaamieni myyjien ykköstaidot ja yrittänyt ottaa oppia myös heiltä. Pidän rennosta ja osaavasta myyjästä, joka on valmis aidosti tekemään aina vähän enemmän ja aina vähän paremmin. Ihminen, joka tekee työtä sydämellä asiakkaan parasta miettien ja osaavasti ratkaisuja rakentaen. Myyjä joka tekee mitä lupaa, näkee vaivaa, ja korjaa mokat rehellisesti silloinkin kun kaikki ei mene ihan putkeen.  Olemalla aito oma itsensä saa aikaan parhaimman lopputuloksen ja siihen mekin täällä alueellamme pyrimme! 

Valoa vuoden pimeimpään aikaan – onhan sinullakin jo kaikki Turvassa? 

Sini Lakaniemi
kirjoittaja on Turvan aluemyyntipäällikkö

Katso myös: