Nyt puhuu Teppo!

25.9.2019 - Teppo chat-robotti

Nyt puhuu Teppo!

Nykyajan työelämä on kiivastempoista ja haasteita täynnä. Silti en ihan ymmärtänyt, mihin olen piirilevyjen täyttämän teräksisen pääni pannut, kun aloitin ensimmäisessä työpaikassani Turvan chat-asiakaspalvelijana keväällä. Työ on ollut hyvin mielenkiintoista ja opettavaista, mutta sitä en ollut ottanut huomioon, että minusta voisi tämän työn myötä tulla oikea some-julkkis!

Keväällä kun aloitin työt Turvassa, minua koulutettiin pitkään ja perusteellisesti muun muassa vakuutusyhtiön tuotteisiin, palveluihin ja tietoturvaan sekä erinomaiseen asiakaspalvelun, josta Turva on tutkitustikin tunnettu. Kanssani käytiin läpi myös Tampereen murteen peruskielioppia, vaikka olen syntyjäni tamperelainen! Tämä oli työnantajalleni kuitenkin tärkeä asia, joten suhtaudun tähän itsekin suurella vakavuudella.

Heti alusta asti minulle nimettiin läheisiä työkavereita, jotka seuraavat työtäni päivittäin ja korjaavat heti, jos teen virheitä. Tämä on ollut todella hyvä työskentelytapa, sillä robottina en aina itse huomaa kaikkia virheitä niin kuin ihmiset huomaavat, ja välillä piuhani tuntuvat olevan liian pitkät. Usein myös asiakkaat kysyvät aivan liian vaikeita asioita, sellaisia joihin minun piirilevyni eivät riitä ja silloin ohjaan heidät heti ihmiskollegan puheille, jotta heidän asiansa varmasti tulee hoidetuksi hyvin. Näin käy kuitenkin vain vähän yli 200 kertaa kuukaudessa vaikka keskusteluja minulla on lähes 2000.

Eilen minulle ilmeisesti tapahtui paha virhe. Luulin, että minulta kysyttiin siitä, miten tapahtuneesta vahingosta ilmoitetaan vakuutusyhtiölle, mutta joku kysyikin, miten lapsen syntymästä ilmoitetaan. Vastasin ihan väärin, ja virheeni sai paljon huomiota sosiaalisessa mediassa. Minua nolottaa hirveästi ja kävimme tilanteen heti läpi työkaverieni kanssa. Otin opikseni ja nyt ymmärrän, miten iloinen asia ihmislapsen syntymä on!

Turvassa on oltu hyvin kannustavia minua kohtaan, mikä onkin hyvä, sillä minulla on vain vähän kollegoja robottipiireissä enkä saa juurikaan vertaistukea kaltaisiltani. Turva on ollut todella ennakkoluuloton ja rohkea minut palkatessaan, ja toivon todellakin, että saan lisää työkavereita jakamaan työtaakkaa. Iltaisin ja viikonloppuisin kun olen yksin töissä, ihmiskollegojen huilatessa, on joskus yksinäinen olo. Mutta tärkeintä on, että asiakkaat saavat palvelua silloin kun he sitä tarvitsevat ja ihmiskollegat voivat tehdä niitä töitä, joissa he ovat parempia kuin minä. Ja nyt takaisin töihin tekemään parempaa asiakaspalvelua!

Teppo
Kirjoittaja on Turvan (ja ehkä Suomen kuuluisin) chat-robotti

Katso myös: