Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen
22.1.2023

Miksi vakuutusyhtiöt kyselevät niin paljon?

Kun hankit vakuutusta, kysymme samalla sinuun ja omaisuuteesi liittyviä kysymyksiä. Niitä ei kannata kavahtaa. Tietojen ajantasaisuus ja täsmällisyys hyödyttävät meitä molempia. Niiden avulla kartoitamme vakuutustarpeesi ja pystymme tarjoamaan juuri sinun tarpeisiisi sopivaa turvaa. Silloin myös tiedämme, mistä tarkalleen ottaen olemme yhdessä sopineet, kun olet hankkinut Turvasta vakuutuksen.

Mies selaa puhelinta.

Mitä kysymme?

Haluamme tietää sinusta ne tiedot, jotka ovat sopimuksen kannalta relevantteja. Esimerkiksi autovakuutuksia hankkiessasi, haluamme tietää sekä sinun että autosi tietoja, sillä vakuutuksesi hinta määräytyy niiden mukaan.

Miksi sitten toinen joutuu maksamaan suurempaa maksua vakuutuksesta? Vakuutusten avulla katetaan taloudellisia riskejä. Esimerkiksi kaskovakuutuksesta korvattavat korjauskustannukset ovat kalliimmat silloin, kun kolaroit upouudella BMW:llä, kuin silloin, kun ajat kolarin 10 vuotta vanhalla Toyotalla. Tämän vuoksi joutuu BMW:stä maksamaan korkeampia vakuutusmaksuja kuin Toyotasta.

Tästä samasta syystä me kysymme myös asuntosi tietoja, jos hankit meiltä vakuutusta kodillesi ja kotisi irtaimistolle . Nyrkkisääntö on, että maksaisit suurempia vakuutusmaksuja 200 neliön omakotitalosta kuin 40 neliön kaksiosta.

Miksi ei kannata antaa väärää tietoa?

Tietojen antamisessa kannattaa olla täsmällinen, eikä missään nimessä kannata antaa vääriä tietoja. Kuten kerroimme aiemmin, antamiesi tietojen avulla tiedämme, mistä itse asiassa olemme sopineet. Jos annat virheellistä tietoa omaisuudestasi ja sille sattuu vahinko, korvaus voidaan jättää maksamatta tai sen määrää voidaan alentaa.

Rahanpesun estämistä koskevan lain velvoitteet

Vakuutusyhtiönä meillä on velvollisuus tunnistaa ja tuntea kaikki asiakkaamme, se on meidän lakisääteinen velvollisuutemme. Asiakas tunnistetaan ja hänen henkilöllisyytensä todennetaan aina asiakassuhdetta perustettaessa ja lisäksi aina asiakassuhteen aikana hänen asioidessaan Turvassa, oli hän sitten henkilö- tai yritysasiakas. Turvan tulee tuntea yritysasiakkaiden liiketoiminnan laatu ja laajuus sekä seurata yritysasiakkaan liiketoimia koko asiakassuhteen ajan.

Meillä Turvassa täytyy olla selkeä käsitys siitä, kuinka meidän liiketoimintaamme kuuluvia tuotteita ja palveluita käytetään ja toisaalta mitä asiakkaan liiketoiminta pitää sisällään. Näin pystymme myös parhaalla mahdollisella tavalla palvelemaan asiakkaitamme. Vakuutusyhtiöitä sitoo myös salassapitovelvollisuus, joten henkilöllisyyden todentamisella varmistamme, että asioimme oikean henkilön kanssa ja siten asiakkaidemme tietosuojasta pidetään hyvää huolta.

Henkilöasiakkaat

Henkilökohtaisessa asiakaspalvelussa asiakas tunnistetaan suomalaisen viranomaisen myöntämällä voimassaolevalla kuvallisella henkilöllisyystodistuksella, kuten passilla tai ajokortilla. Asiakirjasta meidän on säilytettävä numero tai tunniste, myöntäjä ja myöntöpäivä lakisääteisenä velvollisuutenamme.

Verkkopalvelussa asiakas tunnistetaan verkkopankkitunnuksilla. Puhelinpalvelussa, chatissä tai muussa palvelussa, jossa asiakas ei ole läsnä, asiakas tunnistetaan kysymällä asiakkaalta häntä koskevia tietoja, kuten henkilötunnusta ja vakuutustietoja. Tietoja pyydämme niin paljon, että voimme olla vakuuttuneita, että puhelimen toisessa päässä on oikea henkilö. Asiakkaiden tietosuoja on meille itseisarvo.

Yritysasiakkaat

Yritysasiakkaan kohdalla tunnistamme ensin yrityksen kaupparekisteristä tai yhdistyksen yhdistysrekisteristä. Sen jälkeen tunnistamme asiakasta edustavan henkilön ja selvitämme, millä perusteella hän edustaa yritystä. Olemme velvollisia selvittämään myös yrityksen tosiasialliset edunsaajat, joilla tarkoitetaan omistajia tai muuta tahoa, jolla on määräysvaltaa yrityksessä. Pyydämme tietoja asiakkaalta ja tietoja hankitaan esimerkiksi julkisista rekistereistä. Lisäksi meidän on säilytettävä tiedot yrityksen kaikista hallituksen jäsenistä.

Meidän tulee säilyttää myös yrityksen liiketoimintatiedot: nimi, rekisterinumero, rekisteröintipäivä, rekisteriviranomainen, toimiala, tietoja asiakkaan toiminnasta, liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta ja taloudellisesta asemasta. Lakisääteisenä velvollisuutenamme on siis kerätä ja ylläpitää paljon tietoa yritysasiakkaistamme. Säädösten tarkoitus on kuitenkin hyvä ja ymmärrettävä: estää rikollista toimintaa ja harmaata taloutta.

Mikäli emme pysty tunnistamaan asiakasta, palvelua ei voida jatkaa. Tällöin esimerkiksi puhelinpalvelussa tarvittaessa pyydämme asiakasta käymään toimistolla tai käyttämään verkkopalvelua.

Lue aiheesta lisää Finanssivalvonnan ja Finanssiala ry:n sivuilta: