Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

324 askelta kohti parempaa huomista

12.2.2021 - Tiina Kemppi

324 askelta tänään, miten se on edes mahdollista? Helposti. Älä huoli, huomenna on uusi päivä. 1000 askelta? Eikö vieläkään, mitä ihmettä minun pitää tehdä saadakseni enemmän askelia?

Alkuvuodesta ympärillä mainokset ja kirjoitukset kertovat miten 10 000 askelta pitäisi tulla päivittäin täyteen ja sosiaalisen median kanavat täyttyvät erilaisista askelhaasteista.

Arkiliikunta tai hyötyliikunta, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Vaikka harrastaisimme säännöllisesti jotain urheilulajia, salilla käyntiä, jumppaa, jääkiekkoa, lenkkeilyä- pitäisi meille jokaiselle tulla silti säännöllistä muutakin liikkumista päivittäin. On paljon tutkimuksia siitä, miten jo lyhytkin aika päivässä parantaa palautumista työstä, pitää verenkierron hyvänä, syventää yöunta ja pitää myös kuntoa yllä.

Itsekin käyn säännöllisesti viikoittain salilla, mutta se ei korvaa jokapäiväisiä askeleita, jotka jäävät puuttumaan, jopa täysin. Ja eivät ainakaan ole lähelläkään 10 000:n tavoitetta.

Viime vuonna lisääntynyt etätyö on itselläni vähentänyt päivittäisiä työpäivän aikana tulevia askeleita huomattavasti. En kävele autolle lähteäkseni töihin, en kävele töissä toimiston rappusia tai ruokailemaan ruokalaan. En myöskään liiku enää neuvotteluhuoneesta toiseen vaan osallistun niihin Teamsin kautta.

Minun on erikseen otettava ja lähdettävä illalla kävelemään, mikäli meinaan saada yli 1000 askelta aikaiseksi. Jumiudun koko päiväksi tietokoneelle, palaverit soljuvat toinen toisensa jälkeen. Ruokatunnilla keittiöön ja takaisin.

Hups, päivä päättyikin jo ja älykello ei kehu minua taaskaan. Joinakin päivinä olen jättänyt kellon pois ranteesta, sillä en haluaisi stressata puuttuvia askelia. Silti liikkumaton ja huono vointi pakottaa stressaamaan.

Kysyin sosiaalisessa mediassa vinkkejä, miten muut onnistuvat tässä mahdottomalta tuntuvassa haasteessa. Enhän minä kai voi olla yksin tämän asian kanssa. Ovatko kaikki muut koiran omistajia? Jättävät ruokakaupassa käynnin väliin, jotta joutuvat ulkoilemaan lähikauppaan lounastunnilla? Vai mistä askeleet kertyvät luonnollisesti arjessa ja virtaa riittää?

Tässä muutama saamistani vinkeistä, joita ajattelin itse kokeilla ensimmäisenä. Näistä moni on aidosti sellaisia, joita en ollut tullut itse edes ajatelleeksi! Ehkä askeleet eivät siis vaadikaan koiran hankkimista, vaan voin kokeilla jotain muuta.

  1. Tee 10 minuutin kävely vaikka talon ympäri useamman kerran päivässä, älä tavoittele suuria määriä kerralla. Unohda että kävelyn pitäisi kestää tunti, jotta voit edes lähteä. Mittaa esimerkiksi mihin asti voit kävellä 10 minuutissa, jotta voit toistaa sitä matkaa aina katsomatta kelloa.
  2. Tee ”töihin lähtö -lenkki” ja ”töistä paluu -lenkki” tai edes toinen näistä. Lenkki voi olla vaikka talon ympäri.
  3. Kun puhut kännykässä työpuhelua, kävele samalla ympäri huonetta tai muualla kodissasi. Kävely saattaa auttaa myös keskittymään puhelun aikana, ja pitää sinut pois sähköpostin ja muiden häiriötekijöiden ääreltä.
  4. Nouse palavereissa seisomaan, jos mahdollista.
  5. Sovi erikseen palavereita, jossa saa kävellä ulkona luvan kanssa, eikä esitysmateriaalia tai muistion pitämisen tarvetta ole.
  6. Vaihda langattomat kuulokkeet käyttöösi, ellei sinulla jo sellaisia ole. Ne mahdollistavat liikkuvuuden paremmin kotona palavereiden aikana. Kantavuus riittää usein esimerkiksi vesipullon täyttämiseen keittiössä.
  7. Pienennä vesipullon kokoa, jota sinun on noustava täyttämään sitä useamman kerran.

Kohta kevätaurinko alkaa paistamaan enemmän ja tuo meille pirteyttä lisätä askelia. Vain muutama kuukausi niin energiatasomme ovat jo paljon parempia.

Työpäivän jälkeen ei kohta olekaan enää pimeää ja lähdemme ilolla ulkoilemaan. Toivottavasti näistä saamistani vinkeistä on sinulle ja minulle apua, aloitetaan pienin askelin kohti kevättä.

Tiina Kemppi
kirjoittaja on Turvan myyntijohtaja

Katso myös: