Saavutettavuusseloste
Verkkopalvelujen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että digitaalisia palveluita voi käyttää kuka tahansa helposti toimintarajoitteista huolimatta.
Tämä saavutettavuusseloste on luotu 9.9.2020 ja päivitetty 25.5.2023. Seloste kattaa Turvan henkilö- ja yritysasiakkaiden verkkopalvelut, mobiilisovellus TaskuTurvan, turva.fi-sivuston sekä muita näihin liitännäisiä digitaalisia palveluita.
Turva.fi-sivusto ja Turvan verkkopalvelut ovat otettu käyttöön ennen digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) voimaantuloa, joten saavutettavuusvaatimukset koskevat palveluiden sisältöjä täten 23.9.2020 alkaen.
Saavutettavuus Turvassa
Kehitämme parhaillaan verkon palveluidemme saavutettavuutta sekä helppokäyttöisyyden ja sisältöjen ymmärrettävyyden näkökulmasta, että teknisestä näkökulmasta.
- Henkilö- ja yritysasiakkaille kohdistetut kirjautumista vaativat palvelut ovat saavutettavia.
-
Turva.fi-sivusto ja sen ilman kirjautumista käytettävät palvelut ovat saavutettavia.
- Avoimella sivustolla julkaistut toimisto-ohjelmien tiedostot (esim. docx ja pdf) täyttävät pääosin saavutettavuusvaatimukset (poislukien avaintietoesitteet viranomaisvaatimusten johdosta).
- Verkkopalveluissa julkaistut arkistotulosteet (esim. vakuutuskirjat ja laskut) eivät täytä kaikkia saavutettavuusvaatimuksia. Korjaamme puutteita vuoden 2023 aikana.
- 23.9.2018 ja sen jälkeen julkaistut tiedostot ovat saavutettavia.
- Ennen 23.9.2018 julkaistujen tiedostojen sisältö annetaan asiakkaalle saavutettavassa muodossa pyydettäessä sähköpostitse (Y-Turvasaavutettavuus(at)turva.fi), jos asiakas sitä pyytää ja pyyntö on kohtuullinen.
- 23.9.2018 jälkeen sivustolla ja verkkopalvelussa julkaistut videot ovat pääasiassa tekstitettyjä. Vanhemmista video- ja äänitiedostojulkaisuista voi puuttua tekstityksiä.
- Sähköinen allekirjoitus -palvelu ja sen dokumentit täyttävät saavutettavuusvaatimukset.
- TaskuTurva-mobiilisovellus on pääosin saavutettava. Korjaamme puutteita kevään 2023 aikana.
Viittomakielisten asiakkaiden palvelut
Turva tarjoaa viittomakielisille asiakkailleen maksuttoman Chabla-mobiilisovelluksen, jonka avulla asiakkaat voivat soittaa videopuhelun palvelunumeroon 0800 195151. Videopuheluun liitetään mukaan tulkki.
Saavutettavuuspalaute
Jos huomaat Turvan sivustolla tai verkkopalvelussa saavutettavuusongelmia, voit antaa palautetta sähköpostitse osoitteeseen Y-Turvasaavutettavuus(at)turva.fi.
Pyrimme vastaamaan palautteeseen 2 viikon aikana. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saisi vastausta lainkaan, voit välittää palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000