Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Saavutettavuusseloste

Verkkopalvelujen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että digitaalisia palveluita voi käyttää kuka tahansa helposti toimintarajoitteista huolimatta.

Tämä saavutettavuusseloste on luotu 9.9.2020 ja kattaa Turvan henkilö- ja yritysasiakkaiden verkkopalvelut sekä turva.fi-sivuston.

Turva.fi-sivusto ja Turvan verkkopalvelut ovat otettu käyttöön ennen digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) voimaantuloa, joten saavutettavuusvaatimukset koskevat palveluiden sisältöjä täten 23.9.2020 alkaen.

Saavutettavuus Turvassa

Kehitämme parhaillaan verkon palveluidemme saavutettavuutta sekä helppokäyttöisyyden ja sisältöjen ymmärrettävyyden näkökulmasta, että teknisestä näkökulmasta.

  • Henkilö- ja yritysasiakkaille kohdistetut kirjautumista vaativat palvelut ovat pääosin saavutettavia. Puutteita esiintyy palveluissamme eritasoisesti vuoden 2021 ajan.
  • Turva.fi-sivusto ja sen ilman kirjautumista käytettävät palvelut ovat osin saavutettavia. Puutteita esiintyy palveluissamme eritasoisesti vuoden 2021 ajan.
  • Sivustolla julkaistut toimisto-ohjelmien tiedostot (esim. docx ja pdf) täyttävät saavutettavuusvaatimukset (poislukien avaintietoesitteet viranomaisvaatimusten johdosta). Sen sijaan verkkopalveluissa julkaistut tiedostot (esim. vakuutuskirjat ja laskut) eivät täytä kaikkia saavutettavuusvaatimuksia. Puutteita esiintyy edellä mainituissa vuoden 2021 ajan.
  • 23.9.2018 ja sen jälkeen julkaistut tiedostot ovat saavutettavia.
  • Ennen 23.9.2018 julkaistujen tiedostojen sisältö annetaan asiakkaalle saavutettavassa muodossa pyydettäessä sähköpostitse (Y-Turvasaavutettavuus(at)turva.fi), jos asiakas sitä pyytää ja pyyntö on kohtuullinen.
  • Kaikki sivustolla ja verkkopalveluissa julkaistut videot ja äänitiedostot eivät ole tekstitettyjä.
  • TaskuTurva-mobiilisovellus ei täytä toistaiseksi kaikkia saavutettavuuskriteerejä. Sovelluksessa esiintyy puutteita vuodelle 2022 suunniteltuun sovelluspäivitykseen asti.

Viittomakielisten asiakkaiden palvelut

Turva tarjoaa viittomakielisille asiakkailleen maksuttoman Chabla-mobiilisovelluksen, jonka avulla asiakkaat voivat soittaa videopuhelun palvelunumeroon 0800 195151. Videopuheluun liitetään mukaan tulkki.

Saavutettavuuspalaute

Jos huomaat Turvan sivustolla tai verkkopalvelussa saavutettavuusongelmia, voit antaa palautetta sähköpostitse osoitteeseen Y-Turvasaavutettavuus(at)turva.fi.

Pyrimme vastaamaan palautteeseen 2 viikon aikana. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saisi vastausta lainkaan, voit välittää palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000